Saturday, October 4, 2008

Hindraf buat hal di pagi Raya.

Hari ini penulis dikejutkan dengan berita yang tidak enak yang disiarkan oleh Utusan Malaysia. Berita ini bertajuk "Hindraf keterlaluan".........Tanpa mempedulikan peraturan, mereka bertindak mendahului barisan pengunjung lain yang sudahpun beratur untuk memasuki dewan sejak pukul 10 pagi.
Walaupun timbul kekecohan, mereka dibenarkan memasuki dewan atas semangat hari raya.Menurut saksi, kumpulan itu mula memotong barisan orang ramai menjelang tengah hari untuk menyerahkan patung beruang dan kad hari raya yang mereka dakwa mengandungi 300 tandatangan bagi mendesak pembebasan pemimpin Hindraf yang ditahan di bawah ISA.
Sementara itu, The Star Online memetik kenyataan K. Shanti, isteri kepada Pengerusi Hindraf, P. Waythamoorthy bahawa isi kandungan kad raya yang diserahkan meminta Perdana Menteri membebaskan beberapa pemimpin Hindraf yang ditahan di bawah ISA.
“Mesej kami ialah kami mahukan hero-hero kami dibebaskan. Ini adalah rumah terbuka dan kami boleh datang, jika kami mahu. Semasa hari raya ini, kita sepatutnya bermaaf-maafan.“Jadi, kami memaafkan dosa-dosa UMNO terhadap komuniti India. Kami hanya mahu tahanan Hindraf dibebaskan,” kata Shanti.......
Penulis juga telah menerima komen daripada saudara Hasri, pembaca blog ini. Di sini penulis sertakan komen beliau :-....SAYA PUN TUNGGU DI DEPAN TV. MENANTI BERITA DI DALAM BULETIN UTAMA (TV3@8PM). SEDANG RANCAK PEYAMPAI BERITA MENYAMPAIKAN BERITA MENGENAI SAMBUTAN HARI LEBARAN, TIBA-TIBA TIMBUL BERITA YG KURANG ENAK IAITU TERDAPAT SEKUMPULAN AHLI HINDRAF INGIN MENGADAKAN PERJUMPAAN BERSAMA YAB PERDANA MENTERI DI MAJLIS RUMAH TERBUKA BELIAU.SERAMAI 1000 ORG AHLI HINDRAF YG HADIR UNTUK MEMBUAT KACAU DI RUMAH TERBUKA PM. TUJUAN KEHADIRAN MEREKA BAGI PERLEPASAN KEPALA-KEPALA SYAITAN DI DALAM HINDRAF YG DIKENAKAN TAHANAN ISA. PERBUATAN MEREKA AGAK BIADAP & KURANG AJAR APABILA MEGANGGU MAJLIS SEMPENA HARI RAYA.PERBUATAN SEPERTI INI, PERLU DI AMBIL TINDAKAN DENGAN KADAR YG SEGERA KERANA PERBUATAN MEREKA BUKAN SAJA MEMALUKAN & MALAH AKAN MENIMBULKAN KEMARAHAN KEPADA UMAT ISLAM KERANA HARI RAYA INI MERUPAKAN SUATU HARI KEMENANGAN BAGI KITA. TEPAT MEREKA INI DI GELAR KETURUNAN PARIA..SAYA INGIN INGATKAN KEDAPA SEMUA, JANGAN CUBA BERMAIN API. PADAHNYA AKAN DI TERIMA ON THE SPOT. PERKARA SEPERTI INI ORANG MELAYU TIDAK AKAN TUNDUK.TETAPI SAYA AMAT HAIRAN KENAPA, PADA MASA TAMPUK PEMERINTAHAN TUN PERKARA SEPERTI INI TIDAK BERLAKU. KITA HIDUP DI DALAM KEADAAN HARMONI. PELBAGAI MASALAH YANG BERLAKU KETIKA PEMERINTAHAN TUN DITANGANI VERY SMOOTHLY..
Penulis tidak sempat untuk menonton berita semalam. Tetapi, jika benar berita yang kita dengar ini sebegitu buruk dan kurang ajar, Hindraf patut di kutuk sekeras-kerasnya. Menurut Wikipedia,Hindraf ialah singkatan bagi Pasukan Tindakan Hak Asasi Hindu atau Hindu Rights Action Force.Pada 6 Disember 2007 ,kenyataan media yang diberikan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menyatakan Hindraf bukanlah sebuah pertubuhan berdaftar.Sebaliknya pertubuhan gelap, tidak berdaftar dengan Akta Pertubuhan. Hindraf dibina atas sentimen melampau 5 orang peguam dan seorang eksekutif kanan syarikat swasta di Kuala Lumpur (klik di sini untuk bacaan seterusnya....)

Objektif HINDRAF
Hindraf tidak dapat menerima tindakan Empayar British yang membawa buruh murah dari benua kecil India ke Semenanjung Malaysia untuk bekerja di ladang-ladang. Dari generasi pertama lagi mereka mendapat layanan buruk di ladang-ladang. Selain itu, di bawah kerajaan Malaysia dan Perlembagaan Persekutuan Malaysia, Hindraf merasakan hak mendirikan kuil masih diabaikan. Isu pendidikan, hak asasi manusia, kebajikan dan taraf kerakyatan warga minoriti India hendaklah diperbaiki.

Penganut Hindu membentuk 8% dari 26 juta penduduk di Malaysia. Kebanyakan daripada mereka masih bekerja di ladang-ladang sebagai penoreh getah. Segelintir terlibat dalam sektor perniagaan. Penganut Hindu ini telah membina kuil-kuil pelbagai saiz dan bentuk di ladang-ladang dan di tepi-tepi jalan raya sejak kedatangan mereka ke Malaysia 150 tahun lalu.[2] Banyak ladang-ladang telah dibangunkan untuk tujuan pembangunan seperti jalan raya, lebuh raya, taman perumahan, kawasan perindustrian dan sebagainya. Akhirnya kuil Hindu terpinggir di tepi-tepi jalan raya. Walaupun saiz kuil-kuil ini kecil dan nampak baru dibina dan diperbesarkan tetapi telah berusia ratusan tahun tetapi kebanyakannya masih tidak pernah berdaftar.

Beberapa orang peguam muda India telah membuat garis kasar tuntutan yang perlu dibayar oleh kerajaan British, terutamanya Ratu Elizabeth II. Peguam-peguam itu ialah M.Manoharan (Pengerusi), P.Uthayakumar, K.Ganghadaran, Waytha Moorthy Ponnusamy dan S.Ganapathi Rao
Persoalannya ialah apakah benar Hindraf digerakkan oleh gengster-gengster dari kongsi-kongsi gelap?
Jika melihatkan
mode operandi Hindraf, ianya tidak mustahil.