Saturday, October 11, 2008

PAS Pertahan Patung Anwar

"Dalam Islam, apa-apa pun, kalau berunsur pemujaan tidak boleh. Kedua, (kalau) berhala, tidak dipuja pun tidak boleh. "Tetapi, (replika) itu hanyalah gambar besar untuk memperingati pemimpin. (Imej) itu bukan patung. Itu hanyalah gambar besar," kata Sallehen Mukhyi (Ketua Dewan Pemuda PAS Selangor).

Sallehen amat marah bila Ali Rustam (Naib Presiden UMNO) menyatakan replika gergasi itu bukti perbuatan mendewa dewakan Anwar Ibrahim."Yang beliau (Mohd Ali ) sensitif sangat kenapa? Meletak kalungan bunga di Tugu Peringatan Negara itu pun menyalahi akidah, (hukum) itu telah diputuskan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan, dan itu memang jelas berbentuk manusia, (perkara) itu beliau tidak sibuk pula.” kata Sallehen.

Sewajarnya Dewan Ulama PAS yang mengulas isu patung ini bukan membiarkan Dewan Pemuda PAS yang bersuara. Nik Aziz dan Ustaz Azizan (MB Kedah) hendak kata apa pula tentang patung ini?

(Komen Cabai Melaka: CM pernah ke Marang, Trengganu kawasan Hadi Awang....situ ada patung SOTONG dengan Udang Galah...itu kawasan Presiden PAS tu...ntah laaa dengan Parti cakap Islam, tapi tak buat)