Wednesday, October 15, 2008

Warga UUM Mengundi hari ini

Dipetik dari laman web ANGIN PERUBAHAN: http://anginperubahan.blogspot.com/
Hari ini, 15 Oktober 2008 adalah hari pengundian untuk pilihan raya kampus di Universiti Utara Malaysia, Sintok. Sejumlah 36 kerusi Majlis Perwakilan Pelajar dipertandingkan di UUM. 11 kerusi umum dan 25 kerusi fakulti. Seramai 30 orang calon PERUBAHAN, 5 calon dari Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan 10 orang calon BEBAS bertanding. Buat pertama kalinya GPMS meletakkan calon di UUM.


Ini bermakna calon PERUBAHAN telah menang tanpa bertanding 26 kerusi daripada 36 kerusi (72%) yang dipertandingkan. Tahniah PERUBAHAN.Pertembungan sengit berlaku di College of Law, Government & International Studies (COLGIS). Ada isu risalah berlogo DAP disebarkan pagi tadi. Risalah berlogo DAP itu menyertakan sekali gambar dua orang calon BEBAS berbangsa Cina dan India yang bertanding di kawasan umum dan COLGIS. Dua calon tersebut adalah Tneh Chee Yong (no. matrik 113472) dan Harisdass A/L Selvaraman (no. matrik 111289). Entah mengapa unsur DAP boleh merebak masuk ke UUM pula. Benarkah mereka ini calon BEBAS atau calon pihak lain?

Gambar 1: Risalah berlogo DAP dan gambar calon Tneh Chee Yong ) Apa pun yang berlaku, mahasiswa UUM adalah ibarat satu keluarga yang besar. Seolah tinggal bersama dalam satu kampung yang besar. Jauh dari kota, jauh dari konflik luar. Ketika pilihanraya kampus 1998/99, sewaktu penulis bertanding di Sekolah Teknologi Maklumat, calon-calon PERUBAHAN (ketika itu Islah Agenda Utama, IAU) juga menerima tamparan hebat bila ada poster kambing yang datang mengubah mood pengundi di pagi hari. Alhamdulilah, 6 orang calon PERUBAHAN termasuklah saya menang juga, biarpun diasak hebat oleh kumpulan mahasiswa pro pembangkang (digelar sebagai Taliban) ketika itu.Pada pilihan raya kampus sesi 99/2000, suasananya lebih panas. Hari pengundian yang jatuh pada 30 November 1999 adalah sehari selepas pengundian dalam Pilihan Raya Umum yang ke-10. Ketika itu mood reformasi turut menyinggah di luar pagar Sintok. Buluh dan kayu poster pembangkang turut menjadi medium kempen dalam kampus. Namun mahasiswa memilih PERUBAHAN yang membawa motto "Kebajikan, Kerjasama, Kecemerlangan". 13 orang calon PERUBAHAN (digelar Parti Kuning kerana menggunakan poster berwarna kuning) menang dan saya diamanahkan untuk menjadi Yang Dipertua MPP bagi sesi tersebut.
Gambar 2: Risalah berlogo DAP dan gambar calon Harisdass A/L Selvaraman) AUKU memang menjadi modal mahasiswa pro pembangkang sejak dulu lagi. Alasan mahasiswa dikongkong oleh AUKU adalah tidak relevan lagi sekarang. Ini kerana isu AUKU sudah dicanang sejak sekian lama. Malah ketika Anwar Ibrahim menjadi Menteri Pendidikan, AUKU yang dibenci itu tidak pun dihapuskan oleh Anwar. Oleh itu mengapa sekarang, ketika berada dalam posisi membangkang, Anwar mahu pula mansuhkan AUKU? Persoalan utama yang perlu dititik beratkan oleh mahasiswa ialah mencari pemimpin yang boleh diharapkan untuk memperjuangkan kebajikan mahasiswa di universiti. Inilah tugas sebenar MPP. Bukan menjadi jurucakap dan penyambung bicara untuk parti pembangkang di luar sana. Selamat memilih.
AZRINIZAM IBRAHIM
Presiden Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia (GPMM)