Thursday, October 9, 2008

Isu Patung Anwar: Tindakan JUMUD PKR. Syabas. Satu lagi perojek PKR

Syabas!! Satu lagi projek PKR! Bangsa apa yg bina Patung Anwar ni? (dekat-dekat dgn Batu Cave ni). Tepuk dada tanya selera bangsa apa yg byk dlm PKR yang berserabut dan GELAM masa depan ni...


(Dewa di depan Batu Caves, patung dekat-dekat Batu Caves, Semangat "Fitrah" PKR??)

Assalamu'alaikum,
Adalah haram hukumnya membena lukisan yang berupa patung untuk mengagongkan seseorang pemimpin yang di hormati atau yang di sayangi, bukan itu cara yang baik dan sesuai untuk di lakukanSaya mengambil fakta yang di kaitkan dengan hukum yang jelas sama ada mengikut pandangan Al Quran ataupun hadis yang sohih yang berdasarkan tujuan ianya di benar.
1. Tidak boleh di lukis lukisan makhluk yang ada nyawa dengan cara lengkap yang merupakan mempunyai cukup sifat fizikal.
2. Ada unsur pendewaan terhadap lembaga yang di lukis dan didirikan.
3. Ada perasaan apabila melihat gambar atau replika tersebut

Itu adalah garis kasar tentang gambar yang berbentuk patung yang di dirikan yang mengandungi maksud dan tujuannya di buat, tidak ada alasan jumud atau apa juga istilah untuk mempertahankan gambar patung tersebut. Jika kita sayangkan mana-mana pemimpin negara atau kita kasih kepadanya,perjuangannya,cita-citanya atau apa juga yang akan dan telah di lakukannya maka adalah lebih baik kita do'akan pemimpin tersebut kepada Allah s.w.t.

Memaparkan gambar yang di kategarikan dalam kumpulan patung sebab ia telah di dirikan sebegitu tinggi dan lengkap sifat adalah nyata terhukum haramKita tidak dapat menafikan perasaan setiap orang yang melihat gambar patung tersebut berasa bangga akan kebolehan, ketangkasan, kepintaran dan kelicikkan yang membawa kepada perasaan pendewaan yang menyebabkan ia terhukum kepada HaramGambar yang tegak megah pasti akan membawa kepada perasaan taksub,megah dan bangga yang membawa kepada tergelincirnya akidah seseorang tersebut.
(Gambar: Adun Batu Caves dari PKR: Terpegun dengan Projek Rakyat anjurannya. Siapa pulak dok tengah berlagak bercekak pinggang mcm BOSS BESAR itu??)


Oleh yang demikian jika seseorang yang berbuat gambar patung, sebenarnya ia akan membawa kepada hilangnya sokongan orang ramai kepada gambar patung tersebut dan ia akan di jadikan hujah musuh politik yang akan membawa rebahnya popularitya yang ampunya gambar tersebut. Nasihat saya turunkan saja gambar patung tersebut. Mendirikan gambar patung tersebut adalah di anggap mensabotaj orang yang ampunya gambar patung itu dengan cara yang jelas, sekalipun orang yang mendirikannya berniat untuk menaikkan namanya.


KENYATAAN RASMI KONTRAKTOR PATUNG
Berhala besar Datuk Seri Anwar Ibrahim setinggi 12 meter dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Caves tidak akan diturunkan sekarang walaupun dianggap “berunsur keberhalaan” dan “perlu dihapuskan dengan segera.”

Berhala penasihat PKR yang diperbuat daripada papan lapis itu dinaikkan pada 28 September oleh sekumpulan penyokong PKR bagi menyambut Aidilfitri diletakkan di sebuah simpang depan Wisma Keringat dengan kelulusan Majlis Perbandaran Selayang.








Wakil rakyat PKR kawasan itu Amiruddin Shari berkata ia akan diturunkan apabila permit kelulusannya tamat tempoh tidak lama lagi.Bagaimanapun beliau, yang turut merasmikan penegakan berhalaAnwar berbaju biru muda sedang tersenyum sambil mengangkat tangan kanan itu, tidak pasti bila tarikh tamat permit tersebut.“Apabila tamat tempoh yang dibenarkan, kita akan turunkan.

”Saya tidak pasti berapa lama, tetapi seingat saya, permitnya tidak sampai sebulan,” , mengulas kenyataan mufti Perlis di muka depan sebuah akhbar hari ini.

Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata Islam melarang penganutnya menjadikan objek manusia seperti replika yang besar untuk diagungkan oleh pengikut masing-masing kerana menjurus kepada unsur mengagungkan sesama manusia lebih daripada had yang sepatutnya.
(Komen Cabai Melaka: nak tgk apa Exco Agama Sgor PAS tunggangan DAP si Al Ustad Al-Hassan Ali nak cakap apa...dulu masa zaman BN dia ckp nak hapuskan Kilang Anchor Beer dgn Carlsberg kat Federal Highway, Sgor., tapi dah dapat kuasa tak tutup-tutup pun kilang tu..sekarang patung Anwar ni dia senyap pulak...apa-apa pun Cabai Melaka nak ucap SYABAS laa kepada PKR kerana tindak-tanduk PKR Sgor ni dapat membuka minda dan mata orang Melayu betapa mereka telah ditipu selama ini)