Friday, December 12, 2008

PKR Padang Serai yang semakin bercelaru

PKR Bahagian Padang Serai yang bercelaru dan berkecamuk. Inilah yg dinamakan tidur bersama, mimpi berbeza-beza. Sekarang dah ramai yang muak dgn YB Bala. YB Radhi pula tak nampak batang hidung semenjak jadi ADUN Lunas, begitu juga dgn Ustazah Aisyah. Gerenti P/R ke13 akan datang, Pakatan Rakyat akan bungkus di Padang Serai.


Cabai Melaka: PKR Padang Serai ni, ramai sangat "geng-geng" kulit gelap....orang Melayu PKR pun dah menyampah. Gambar diatas mentafsirkan semuanya



PKR: Ahli keluar parti salah siapa ..?? (Dipetik dari Blog Kedahlaniee)
Oleh Mat Saleh
Semalam dan hari ini menjadi berita hangat apabila dikatakan 1,000 orang ahli PKR keluar parti dan memasuki parti dalam BN. Ini berita sensasi bagi BN yang telah 8 bulan ditunggu.


Tapi apa pun situasinya ianya patut menjadi pengajaran kepada PKR dan parti2 dalam PR supaya kudis yang berlaku dalam PR sekarang tidak merebak menjadi chokua yang boleh memudaratkan organisasi ini.Peristiwa ini berlaku di kawasan DUN Merbau Pulas (DUN PAS) dalam kawasan Parlimen Padang Serai.
Kawasan ini hampir didominan olah penduduk bukan melayu yang kebanyakannya orang Tamil. Perasan tidak puas hati adalah berikutan tiadanya ketua kampong yang dilantik di kalangan orang india untuk menguruskan masyarakat india. Penyokong2 PKR ini menyalahkan PKR kerana tidak mempertahankan hak mereka lalu bertindak keluar dari PKR.Mengapa perkara ini boleh berlaku?.
Saya melihat ada dua factor iaitu dalam PKR sendiri dan yang keduanya peranan parti dalam PR yang cuba saling membunuh antara satu sama lain.Pucuk pimpinan PKR negeri Kedah dibawah pimpinan YB Ir. Zamri sekarang memperlihatkan kelemahannya dalam berdepan dengan tuntutan penyokong akar umbinya. Kelemahan pimpinan negeri disatu sudut memang baik kerana ianya tidak akan menimbulkan sengketa dan hanya menjadi pak turut seperti yang berlaku kepada MCA atau MIC dalam BN.
Dan di kedah jika PKR menjadi pak turut kepada PAS maka semuanya akan baik tidak akan berlaku pertikaman lidah di peringkat pimpinan atasan. Tapi adakah itu baik untuk penyokong2 PKR terutamanya bangsa bukan Melayu yang tidak berugama Islam. Kawasan ini adalah kawasan orang india – apa salahnya jika dilantik KKnya dari kalangan orang india. Kita janganlah terlalu tamak sehinggakan semuanya kita nak bolot dan tak nak bagi sama kepada bangsa lain.
Adalah lebih menguntungkan kerajaan PAS jika KKnya dari kalangan orang india sendiri. Nanti senang kita berurusan dengan kaum tersebut. Ugama mereka berbeza, adapt resam mereka lagi berbeza dan semuanya berbeza. Bagaimana KK orang Melayu nak uruskan mereka ini. Bila ada kematian tak kan kita nak baca Yasin, nak baca talkin. Kadang2 pening kepala memikirkan kerenah PAS ni. PAS janganlah terlalu buruk sangka kepada PKR. Parti ini tidak pernah membelakangkan kawan dan tidak akan berpaling tadah. Sehingga sekarang tidak terdapat tindakan yang drastic yang dilakukan kecuali ura2 ADUN PKR nak keluar PR pada 18 Oktober lalu. Tapi itu pun dapat diselesaikan dengan baik oleh Dato Seri Anuar. Masalah KK ini telah berpanjangan dan akan terus menjadi duri dalam daging pemerintahan PR di Kedah.
Ada baiknya isu ini dikaji semula supaya ianya tidak mendatangkan mudarat kepada mana2 parti dalam PR. Mengapa PAS mesti takut dengan pengujudan KK dari PKR. Jika dengan jawatan KK ini boleh menjadi batu loncatan untuk PKR memperbanyakkan cawangan di akar umbinya ianya sememangnya akan membantu kerajaan PAS untuk terus mempertahankan Kedah dalam PRU13 kelak.
Kalau pakatan ini mendapat keadilan dari parti domino sudah tentu pertandingan 3 penjuru tidak akan berlaku dalam PRU13 nanti tapi jika perasaan tidak puas hati ini dibiar berterusan, tak tau la kita bagaimana pula pola pertandingan yang akan terjadi. Natijahnya, adalah baik sekiranya isu MKK ini mendapat perhatian segera dari pucuk pimpinan PR bagi meredakan ketegangan yang terjadi sekarang dan juga dari PAS akan ada tolak ansur dan mengkotakan janji yang telah dibuat.
Bagi pucuk pimpinan PKR pula kita perlu mempunyai ketegasan dalam mempertahankan hak yang telah dijanjikan. Jika perjanjian memperuntukkan bahawa setiap UPU (JDM) parti yang menang berhak 2/3 dan parti rakan 1/3 janji ini perlu dihormati. Persoalan parti rakan tidak mempunyai cawangan atau ahli tidak timbul kerana lambat laut akan ujud cawangan dikawasan tersebut.
Tak kan semua pengundi terdiri dari ahli parti yang menang tentu ada penyokong parti rakan. Apa salahnya penyokong parti rakan ini dilantik menjadi KK. Adalah satu etika yang salah jika kita mengambil hak kawan dengan alasan tiada berkemampuan. Hak tetap hak dan janji tetap janji. Berikan hak tersebut pada PKR dan biar PKR memutuskannya untuk menyelesaikan persoalan tiada calon yang sesuai. Perkara ini mestilah memdapat ketegasan dari pucuk pimpinan PKR.
Jangan bila kita telah diberi beberapa GLC kita membelakangkan dan mengenepikan perjuangan kita kepada ahli2 akar umbi yang memerlukan perlindungan kita. Kepada YB Ir Zamri masa depan PKR Kedah terletak dalam kebijaksanaan saudara mengaturkannya.
Jangan ada lagi kejadian keluar parti disebabkan masalah KK ini berlaku ditempat lain. Masih banyak DUN yang mengalami masalah yang sama seperti DUN Pantai Merdeka, DUN Guar Cempedak, DUN Bandar Baru yang memerlukan perhatian saudara. Kepada Ustazah Aishah, bertolak ansurlah sama dengan penduduk bukan islam kerena mereka juga memerlukan bantuan dari YB KITA JANGAN JADI PENYAMUN DALAM CERITA NUJUM PAK BELALANG