Tuesday, June 16, 2009

1Malaysia beri lebih perhatian kepada rakyat miskin

KOMITMEN untuk membantu rakyat sebenarnya bukan sekadar manifesto sewaktu kempen pilihan raya. Ia juga bukan umpan untuk memenangi undi tetapi perlu dilakukan secara berterusan.

Dan itulah yang dilakukan oleh kerajaan selama ini. Malah apa yang dikatakan oleh Perdana Menteri di Kuching kelmarin, adalah bukti keprihatinan kerajaan.

Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, semua kaum akan mendapat pembelaan sewajarnya. Isu membasmi kemiskinan bukan agenda untuk kaum tertentu sahaja. Ia merangkumi semua kaum, tanpa mengira anutan agama atau kepercayaan.

Semua rakyat akan dibela termasuklah mereka di pedalaman. Menerusi gagasan 1Malaysia, hak semua rakyat diberi keutamaan.

Malah Najib berikrar bahawa rakyat yang masih terkebelakang dan miskin akan mendapat lebih pembelaan menerusi 1Malaysia.

Ini bermakna, setiap kaum akan membangun secara bersama. Dalam kata lain, rakyat yang tinggal di pedalaman - termasuk di Sabah dan Sarawak - akan turut mendapat pembelaan.

Kenyataan tersebut sekali gus menafikan dakwaan pihak-pihak yang menentang 1Malaysia. Gagasan itu sebenarnya akan menjadikan rakyat, terutama yang tinggal di luar bandar, lebih terbela.

Dalam bahasa yang lebih mudah difahami, kerajaan akan mengambil kira kepentingan semua kaum apabila melaksanakan sesuatu program pembangunan. Tidak kira yang tinggal di bandar, luar bandar mahupun di kawasan terpencil.

Pemisahan fizikal antara bandar dan luar bandar atau antara Semenanjung serta Sabah dan Sarawak tidak akan menjadi penghalang. Malah isu kebajikan rakyat di Kepulauan Borneo itu turut mendapat jaminan.

Kita sangat berharap selepas ini rakyat akan sedar bahawa gagasan itu dilaksanakan demi kebaikan mereka. Jangan mudah terpedaya dengan dakyah oleh pihak yang tidak senang dengan perpaduan yang wujud antara masyarakat pelbagai kaum di negara ini.

Seperti kata Perdana Menteri, Laut China Selatan bukannya pemisah untuk rakyat hidup dalam "penyatuan serta perpaduan" di bawah konsep 1Malaysia. Rakyat boleh membina "satu impian, satu bangsa dan paling penting, Satu Malaysia".

Kebajikan untuk rakyat miskin - biasanya yang tinggal di pedalaman atau kawasan terpencil - sentiasa menjadi isu. Setelah lebih 50 tahun merdeka, isu itu masih belum diselesaikan sepenuhnya. Malah itulah isu yang sering dijadikan modal oleh pembangkang untuk menidakkan usaha kerajaan.

Kononnya kerajaan gagal menangani isu kemiskinan dan golongan miskin gagal mendapat pembelaan sewajarnya.

Bagaimanapun pembangunan seharusnya dilihat dalam konteks yang lebih luas dan menyeluruh.

Jangan hanya kerana gagal membina lebuh raya untuk menghubungkan dua kawasan terpencil - walaupun ada laluan lain - kerajaan dianggap tidak berjaya membela nasib rakyat di pedalaman.

Berilah masa untuk kerajaan membuktikan kesungguhan menangani isu kemiskinan ini menerusi 1Malaysia. Jangan terlalu cepat menghukum.