Thursday, June 11, 2009

Kebijaksanaan 'Kaum Cina' Berpolitik


Reality nya sampai hari ini masyarakat cina tetap menolak agenda PAS untuk mewujudkan negara Islam........Tabuan menulis.................Tahniah kepada Tuan Guru Hj. Hadi dan Ustaz Nasha kerana dapat mempertahan kedudukan masing-masing.



Cadangan Tuan Guru Hj. Hadi kearah kerajaan perpaduan dan sanggup mempertahan kan idea tersebut harus di puji. Walaupon ada keldai upahan yang mengendong biawak hidup untuk ke Putrajaya turut bertanding.



Parti PAS sekarang berada didalam keadaan dilema. Dilema diantara menarik sokongan bukan Melayu kepada PAS dan menambah keyakinan pengundi Melayu kepada PAS. Pilihanraya kecil Bukit Gantang menjadi ukuran kepada PAS.Tindakan Hj. Hadi boleh di lihat untuk menaikan harga PAS dalam Pakatan Rakyat.


Tindakan ini membuatkan kaum yang sepet mata menjadi terbeliak mata nya seperti mata burung hantu melihat tikus. Terkejut dan terkedu.



Ahli PAS perlu bersyukur kerana di anugerah kan Presiden yang boleh nampak jauh sebegini. Tindakan Hj.Hadi mengelak PAS daripada terus di luku oleh Pakatan Pembankang. Pengalaman menjadi Menteri Besar Terengganu sepenggal memberi iktibar.



Didalam keadaan politik yang serba sempang peranang dan raban teben ini PAS usahlah mengharap sangat perubahan sokongan bukan Melayu kepada PAS. Ini lah kesan pendekatan politik pemimpin PKR, Anwar Ibrahim yang telah mengugat kuasa politik Melayu. Anwar membuka laluan dan PAS membantu.



Sebab itu pengundi cina dan india sanggup memakai logo dan mengibarkan bendera PAS, dan diterjemahkan menerusi peti undi. Pemimpin PAS bersorak dan gembira dengan sokongan ini.



Tapi mereka harus sedar dalam Pakatan Pembakang, PAS tak lebih dari ikan ubi di dalam aquarium.Tujuan nya bagi menjayakan agenda DAP dan PKR yang lebih dominan dalam Pakatan Pembakang terutamanya dalam senario politik Perak sebelum ini.


Reality nya sampai hari ini masyarakat Cina tetap menolak agenda PAS untuk mewujudkan negara islam. PAS bukanlah pilihan sebenar sebagaimana DAP dan PKR yang mempunyai gagasan termasuk Malaysian Malaysia yang lebih memikat.



Kebijaksanaan cina berpolitik.

Setiap kali diadakan PRU, orang melayu berpecah - ada yang sokong UMNO, ada yang sokong PAS, ada yang sokong PKR dan ada juga yang sokong DAP.


Orang cina pula, pada setiap kali PRU di adakan, cina bersatu. Bersatu dalam MCA atau Gerakan atau DAP. Dan ini lah masanya mereka menuntut apa saja yang mereka hendak. Setiap PRU mereka mendapat habuan besar dan orang melayu pula dapat rugi besar.


Dengan cara mereka buat ini, sedikit demi sedikit hak2 orang melayu telah terhakis. Sekarang, ugutan yang paling besar ialah - "hak sama rata" (Malaysian Malaysia). Paling malang dan paling menyedihkan, tuntutan mereka ini telah disokong pula oleh PAS dan PKR.


PAS dan PKR sanggup korban kan "hak orang melayu" yang tinggal sekumit ini hanya kerana ingin berkuasa memerintah. Kuasa memerintah bersama DAP.Kaum cina akan menuntut dan terus menuntut sehingga mereka dapat berkuasa penuh seperti Singapura.


Buat permulaan, mereka sudah dapat menguasai P Pinang sepenuhnya, berkongsi kuasa di Selangor dan Perak. Perak bernasib baik kerana dapat di selamatkan buat sementara waktu. Pada PRU 13 nanti belum tentu lagi.


Mereka sudah menguasai ekonomi, dan tindakan seterusnya menguasai tampuk pemerintahan pula.Mereka akan berjaya jika PAS dan PKR terus membantu nya. Mereka tahu bahawa gabungan PAS dan PKR bukan satu gabungan yang baik dan kukuh.


Kepada mereka jika dapat memerintah satu penggal pun sudah cukup baik.Sebagai contoh terbaik ialah di negeri Perak, tak sampai 1 tahun memerintah sudah boleh mengagih kan tanah bumi Perak kepada kaum nya untuk selama 999 tahun.


Jika mereka dapat terus berkuasa 1 penggal - habislah bumi Perak ini mereka kuasai 999 tahun.Orang melayu harus sedar sebelum terlambat. Bersatu lah demi agama Islam, bangsa Melayu dan negara Malaysia kita.


Begitulah kekuatan dan kebijaksanaan masyarakat Cina berpolitik yang kemuncaknya nanti mahu di capai pada pru ke-13. Mereka sentiasa bersatu dalam percaturan, jadi siapa yang tertipu