Saturday, September 5, 2009

Isu Kuil: Kecoh kecoh. Padan muka PKR!

'MB bodoh’ dan 'Khalid Babi’ serta macam-macam kata kesat menyelubungi Dewan Bankuet Wisma Majlis Bandaraya Shah Alam pagi Sabtu dimana berlangsung sesi dialog Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dengan penduduk Seksyen 23 berhubung isu pembinaan kuil.

Kira-kira 250 penduduk termasuk 40 kaum India hadir dailog itu.Kalangan yang berang dengan keputusan kerajaan negeri hendak bina kuil Hindu dekat kawasan perumahan mereka juga boo kearah Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad dan ADUN Batu Tiga PKR Rodziah Ismail.

Malah satu ketika seorang penduduk tunjuk tapak kasut kearah Khalid dan ramai yang menjerit ‘ penipu’ semasa Rodziah berucap.Dailog selama sejam itu berakhir tanpa apa-apa keputusan dibuat.Sebelum itu penduduk tidak endahkan jaminan Menteri Besar kata nak kaji balik keputusan.

Suasana juga agak tegang bila wakil penduduk India tetap mahukan kuil di Sek 23.Ia jadi lebih hangat bila dia kata orang India boleh tahan dengan laungan azan lima kali sehari.

Khalid dalam sidang media di kediaman rasminya tengahari tadi, berkata kerajaan negeri membekukan sementara cadangan pemindahan kuil ke Sek 23 sehingga alternatif lain bagi menyelesaikan isu terbabit.

Terbaru:Dr Hasan Ali menghadap Sultan Selangor beri penjelasan
Ketika kekecohan pertemuan antara penduduk Seksyen 23 Shah Alam dengan Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr Hasan Mohd Ali dilaporkan menghadap Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Pertemuan di adakan di Istana Mestika kira-kira jam 12 tengahari Sabtu.Agendadaily difahamkan, Pesuruhjaya PAS Selangor itu mohon perkenan menghadap baginda Sultan dipercayai untuk memberi penjelasan berhubung kait isu semasa yang ada kaitan dengan tugas Dr Hasan.

Antaranya isu penjualan arak di tempat terbuka, perlantikan pegawai masjid sebagai penguatkuasa agama dan kontroversi pemindahan kuil daripada Seksyen 19 ke Seksyen 23 Shah Alam.

Abdul Khalid ketika sidang media di kediamannya sebentar tadi bagi menjelaskan status kuil itu mengesahkan Dr Hasan ada mohon perkenan menghadap Sultan Selangor pagi ini