Monday, September 14, 2009

Rakyat sayang jika BN jadi pembela mereka sebenar



Ucapan Perdana Menteri pada Perasmian Perhimpunan Agung MIC Ke-63 di Pusat Dagang Dunia Putra (PWTC)

Semua kaum diajak bersatu angkat Malaysia sebagai negara berjaya, dihormati dunia

BAGI Barisan Nasional (BN), MIC adalah rakan BN yang 'senior'. Jasa MIC bukan saja pada kaum India, tetapi juga pada negara. Sudah terakam dalam lipatan sejarah bermula detik-detik pemimpin terdahulu daripada kita yang memperjuangkan kemerdekaan adalah mereka yang mempunyai semangat setiakawan, semangat perpaduan negara yang amat utuh.

Saya masih ingat lagi bagaimana pemimpin yang diketuai, Tunku Abdul Rahman melawat London bersama ayahanda saya, Tun Abdul Razak Hussein; pemimpin MCA, Tun Tan Cheng Lock dan Tun VT Sambanthan mewakili kaum India dalam ikatan yang padu, sudah menyatakan satu suara pada British bahawa rakyat Malaya yang terdiri ketiga-tiga kaum utama bersatu padu menuntut kemerdekaan.

Saya tidak fikir jika Umno saja pergi, kita akan mendapat kemerdekaan kerana mereka (British) tidak rela menyerahkan kekayaan kita kepada rakyat Malaysia. Apabila ketiga-tiga kaum bersatu padu dengan satu suara, nada dan ketetapan, maka British tiada pilihan lain, selain memberi kemerdekaan kepada negara kita.

Di situlah bermulanya kesedaran untuk mencapai kemerdekaan, kita perlu kesatuan antara kaum. Untuk membina negara merdeka, dalam pembinaan negara, kita perlu kesatuan dan perpaduan kaum. Untuk mengangkat negara Malaysia sebagai negara yang berjaya dan dihormati, kita perlu berdiri atas perpaduan.

Ini bukanlah satu perkara yang tidak diketahui kita, tetapi dari semasa ke semasa kita harus mengingatkan kepada diri sendiri, juga pada mereka yang di luar dewan, harus ingatkan pada generasi muda supaya menghayati sejarah negara kita ini. Malaysia berjaya sebagai negara berbanding negara membangun yang lain kerana pemuafakatan dan kerjasama antara kaum atas struktur politik perikatan yang kemudian dikenali sebagai Barisan Nasional (BN).

BN bukan pakatan yang 'marriage on convenience', BN adalah struktur politik satu institusi politik yang banyak jasa pada negara. Struktur politik yang berasaskan perpaduan politik, yang mana kita sedar hanya melalui institusi politik seperti BN, maka negara Malaysia boleh membangun dan berjaya sebagai negara bangsa.

Sebagai parti politik, kita sedar bahawa demokrasi berparlimen juga membawa maksud suara mutlak, suara keramat, ialah suara rakyat. Dalam sistem ini, kuasa mutlak di tangan rakyat, rakyat akan menentukan pada setiap kali pilihan raya umum diadakan. Dalam masa empat hingga lima tahun lagi, kita berhadapan dengan rakyat.

Sebab itulah, saya selalu mengingatkan yang tidak guna kita popular di kalangan ahli parti saja, tetapi tidak popular di kalangan rakyat. Perkara ini relevan untuk diingatkan sama ada kepada Umno, MCA, MIC atau semua parti komponen BN, bahawa pertimbangan yang paling penting ialah sejauh mana kita popular di kalangan rakyat, bukan popular di kalangan ahli parti saja.

Jika kita popular di kalangan ahli parti saja, kita boleh menang jawatan dalam parti, tetapi sama ada parti kita relevan atau tidak, ialah sama ada kita boleh menang di kalangan hati rakyat untuk menyokong BN. Maka, untuk Umno, MCA dan MIC serta parti komponen BN yang lain, jangan lupa perspektif ini. Jika kita lupa perspektif ini, rakyat akan menghukum kita dalam masa pilihan raya.

Rakyat hari ini bukan rakyat dalam 50-an, rakyat hari ini sudah cerdik dan pandai, mereka cerdik dan pandai kerana dasar kita, kita memberi peluang pada rakyat, rakyat sudah terbuka pemikiran mereka. Oleh itu, untuk menjadi parti relevan dan terus relevan, kita perlu terus bersama rakyat, kita mesti berinteraksi dengan rakyat, apabila begitu kita akan dapat sokongan daripada rakyat.

Maka, sesuai dengan pendekatan yang saya amalkan sejak menjadi Perdana Menteri pada April lalu, saya memperkenalkan kaedah Indeks Prestasi Utama (KPI), maka KPI untuk MIC saya nak tetapkan hari ini.

KPI untuk MIC ialah mendapatkan sokongan daripada komuniti India di negara ini, tiada yang lain selain sokongan orang India saja. Jadi, buatlah kerja bersungguh-sungguh dan jangan buat yang tidak patut dibuat. Pergi ke bawah dan dekati orang India serta rakyat Malaysia seluruhnya.

Mengikut peribahasa Melayu, 'Kalau Ular Menyusur Akar, Tidak Akan Hilang Bisanya'. Jadi, jika kita turun ke bawah, jadilah orang yang merendah diri, pastinya kita tidak akan rugi apa-apa. Saya sudah bagi isyarat yang jelas yang kita sentiasa dikehendaki sebab BN adalah produk yang baik. Tetapi kepemimpinan parti juga perlu mencerminkan cara kepemimpinan yang disenangi rakyat.

Saya sudah mula 'walk-about'... hari ketiga menjadi Perdana Menteri, saya sudah turun ke Petaling Street, Lembah Pantai, Brickfields, saya pergi ke kedai-kedai, salam orang, saya pergi ke Devi Corner yang kemudian dijenamakan semula sebagai Najib Corner.

Usahawan India ini bijak, mereka letakkan gambar saya tengah makan tosei besar-besar... Saya suka kerana saya orang Malaysia, jika saya sebagai Perdana Menteri boleh berbuat begini, kenapa pemimpin lain tidak boleh buat, pergi ke bawah, menjadi rendah diri dan ringkas.

Rakyat benci jika kita sombong, rakyat benci jika salah guna kuasa, rakyat benci jika kita menunjuk kekayaan, rakyat akan sayang kalau kita jadi pembela mereka yang sebenarnya.

Pada saya apabila memperkenalkan 1Malaysia bererti kita mahu lebih inklusif dan berlaku adil untuk semua kaum. 1Malaysia juga sangat Islam.

Al-Quran menjelaskan, Islam itu agama yang adil untuk semua seperti dalam Surah Al Maidah ayat kelapan. Saya baca terjemahannya... adillah kepada semua.

Bukannya saya mahu menarik hak orang Melayu dan bagi kepada yang lain, tidak. Kita ada kekayaan dalam negara kita, kita menghormati Perlembagaan, 1Malaysia berasaskan Perlembagaan Negara, Rukun Negara... kita mesti membela orang miskin tidak kira Melayu, Cina atau India. Kita akan membantu semua orang, inilah konsep 1Malaysia.

Saya percaya kita dapat mengembalikan sokongan rakyat kepada BN, sebab BN adalah institusi yang terbukti dan dapat membuktikan apa yang dijanjikannya.

Parti pembangkang belum tahu lagi macam mana, ada satu parti itu hendak menjadikan Malaysia sekular... yang satu parti lagi mahu menjadikan Malaysia negara Islam dan satu parti lagi, kita pun tidak tahu apa pendirian mereka. Mereka (parti pembangkang) tidak boleh memerintah.

Saya hendak tanya pemimpin pembangkang, mana janji Kampung Buah Pala? Siapa yang janji, siapa yang pegang kepala sami di sana dan janji 'jangan risau, anda semua akan tetap tinggal di sini sampai bila-bila.'

Ada gambar pegang kepala sami... mana pemimpin yang berkata begitu, dia tidak berani tunjuk muka sebab janji tidak dapat ditunaikan.

BN tidak akan membuat janji jika tidak dapat ditunaikan. Hampir kesemua yang diminta kita beri, tanyalah Datuk Seri S Samy Vellu. Sekolah Tamil saja RM100 juta mereka dapat, Tekun pula dapat RM15 juta, Amanah Saham untuk orang India kira-kira RM2 bilion kita bagi. Banyak yang kita bagi dan kita akan terus memberi. Apa yang penting kita terus mendapat sokongan orang India di negara ini. Jika sokong kita, banyak lagi yang kita beri.

Tunjukkan kepada kami... tunjukkan anda (orang India) bersama 1Malaysia. Tunjukkan sokongan anda kepada kami. Tunjukkan... tunjukkan... tunjukkan.

Anda boleh berubah dan menjadi rakyat Malaysia yang hebat. Melayu, Cina, India adalah perikatan yang hebat di bawah BN. Sertailah perjalanan ini dan marilah bekerja bersama supaya menjadi satu keluarga, satu masyarakat, satu negara dan 1Malaysia ...Teruskan perjuangan kita.



Bookmark and Share