Friday, August 14, 2009

Nik Aziz beri 'lesen' DAP hina Islam ?


Bukan di Malaysia saja tetapi orang Islam satu dunia bangkit suarakan kemarahan pada karikatur Nabi Muhammad s.a.w yang diterbitkan di surat khabar Jyllands-Posten pada 30 September 2005

Pelukis karikatur di Jyllands Posten dan begitu juga pemilik surat khabar terbesar di Denmark itu bukan beragama Islam dan tidak faham tentang Islam.

Kalau ingatan Datuk Nik Aziz Nik Mat belum kabur lagi orang-orang PAS turut sama marah dengan karikatur yang menghina agam Islam itu.

Adakah waktu itu beliau tampil minta orang Islam satu dunia bersabar dan maafkan orang Denmark itu kerana tidak faham tentang Islam? Jawabnya TIDAK.

Makanya dari sudut mana kita sekarang hendak mengambil pemahaman pada kenyataan terbaru Mursyidul Am PAS itu di Kota Bharu Rabu yang pastinya agak membingungkan.

Katanya beliau tidak membantah tindakan segelintir pemimpin DAP menghina Islam kerana parti itu bukan parti Islam dan kefahaman mereka terhadap Islam mungkin tidak mendalam.

Soalnya yang terbentang di depan mata ialah apa bezanya orang Denmark yang tidak faham Islam dengan orang DAP di Malaysia?

Apakah Nik Aziz buat kenyataan seumpama itu untuk sedapkan hati sekutu politiknya dalam pakatan pembangkang?

Beliau menyatakan demikian ketika diminta mengulas dakwaan beberapa pemimpin DAP yang menghina Islam.

Bagi kebanyakan orang jika benar bagai didakwa ada pemimpin DAP yang terlibat menghina Islam ia sudah melangkau batas politik.Ini adalah soal agama.

Memang ramai yang marah membaca apa yang tertulis dalam sebuah laman blog yang sudah dimatikan baru baru ini.

Laman blog yang didakwa ditulis oleh Ketua Pemuda DAP Loke Siew Fook,( beliau nafikan terlibat dalam laman blog itu) ada komen komen yang mencarutkan Islam.

Semasa membuat kenyatan itu Nik Aziz dalam dalam nafas yang sama cuba mengalih isu kepada musuh politiknya dengan menyatakan orang Islam yang menolak Islam lebih hina.

"DAP kalau hina Islam pasal dia bukan Islam. Yang orang Islam tolak Islam itu lebih menghina Islam," katanya. .



Menurut Nik Aziz, PAS sebagai rakan DAP akan memberikan penerangan kepada para pemimpin parti sekutunya itu agar mereka lebih memahami Islam.

"Kita mendekati mereka melalui forum, wacana dan perbincangan," katanya.

Agak menarik untuk bertanya pada Musyridul Am PAS itu apakah pemimpin DAP seperti Karpal Singh yang terkenal minta langkah mayatnya dulu jika PAS hendak laksanakan pentabiran Islam di negara ini sudah berubah pendiriannya..

Ia bukan baru sehari dua,seminggu atau sebulan berlalu tetapi sudah hampir dua tahun Pengerusi DAP itu tidak berganjak.

Tolong tanya orang kuat DAP Lim Kit Siang samaada beliau sudah memahami hasrat dihati PAS nak laksana pentabiran Islam itu?

Cakap semua orang boleh cakap tetapi forum apa,wacana apa dan perbincangan apa yang sudah dibuat hingga mereka sudah ‘ lembut hati’.

Hakikatnya ada yang merasa kenyataan terbaru Nik Aziz tersebut memberi ruang kepada para pemimpin DAP untuk terus mempertikaikan Islam kerana telah diberi lesen ‘tidak faham’ itu..

Ini belum lagi masuk bab isu gambar bogel ADUN PKR Bukit Lanjan,Elizabeth Wong.

Exco Selangor itu dengan baju kurung dapat berdiri atas pentas ceramah di Kelantan sedangkan hakikatnya semua orang tahu gambar bogel itu dirakam oleh teman lelakinya yang juga seorang ahli PKR beragama Islam.

Atas nama politik tiada siapa dikalangan orang PAS mempersoalkan tentang isu Elizabeth bersekedudukan.

Jangan nanti ada yang berkata bila ia menyangkut kepentingan politik jumpalah Nik Aziz tentu ada fatwa,formula,jawapan dan kewajaran yang boleh diberikan oleh Tok Guru itu



Bookmark and Share