Saturday, May 23, 2009

Dr Lo'lo: MP yang tahu menempek sahaja

Tempek lagi: Yb Dr Lo'lo dan Yb Saari sedang mendengar penerangan pegawai DUKE

Ahli Parlimen PAS: Dr Lo' Lo' terlolo dan hanya tahu menempek dan kebuloq dengan aktiviti kerajaan sahaja.


Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin tidak perlu memaklumkan kepada Ahli Parlimen sebelum beliau melakukan lawatan mengejut ke sesuatu kawasan, kata Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk M. Saravanan hari ini. "Lawatan mengejut ini dibuat bagi membolehkan menteri meninjau apa yang berlaku di lapangan.

Tempek membuat lawatan ke tapak Kompleks Pasar Keramat pada pagi isnin 23 Jun 2008. Patut dipanggil MP "nasi tambah"

"Apa ertinya lawatan mengejut jika semua orang dimaklumkan mengenainya? Kami berusaha untuk memperbaiki kehidupan rakyat. Tolong, jangan politikkan perkara remeh, yang tidak memberi faedah kepada sesiapa, kecuali untuk kepentingan politik peribadi," katanya kepada Bernama hari ini.

Saravanan berkata demikian bagi mengulas tindakan Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Ghazali dari PAS menyelar Raja Nong Chik kerana tidak memaklumkan kepadanya tentang lawatan mengejut menteri itu ke Keramat Mall di sini pada 21 Mei.

Pada sidang akhbar di ibu pejabat PAS semalam, Dr. Lo' Lo' mendakwa beliau telah bersemuka dengan Raja Nong Chik tentang apa yang beliau sifatkan sebagai sikap menteri itu yang tidak berhemah kerana tidak memaklumkan kepadanya tentang lawatan mengejut itu, dan jawapan kurang enak yang disuarakan oleh Raja Nong Chik kepadanya pada hari berkenaan.


"Saya pergi ke merata tempat dan saya tak perlu beritahu awak semuanya. Sekarang, saya nak ke tandas, perlukah saya tanya sama ada awak nak ikut sama?," demikian dikatakan bunyi jawapan Raja Nong Chik kepada Dr. Lo'Lo' seperti yang dipetik oleh sebuah portal berita semalam.


Dr. Lo'Lo' berkata beliau "terkejut dan tergamam" dengan reaksi Raja Nong Chik itu serta berasa malu kerana komen menteri itu dapat didengar oleh ramai anggota rombongan menteri itu yang terdiri daripada para pegawai kementerian berkenaan dan Dewan Bandar Raya.

Dr. Lo' Lo' berkata, walaupun Raja Nong Chik telah memohon maaf kepadanya pada satu majlis berasingan pada hari yang sama, tetapi beliau perlu menyuarakan isu itu bagi mengelaknya daripada berulang dan komen menteri berkenaan mengandungi unsur-unsur gangguan seksual.


Kata Saravanan: "Menteri berkenaan telah memohon maaf kepadanya (Dr. Lo' Lo') tentang perkara itu, jadi tak ada sebab lagi untuk beliau mengadakan sidang akhbar bagi menghebahkan isu itu. Ini bukan suatu kes sensitif berkaitan gender, tapi lebih merupakan suatu muslihat politik.


"Menteri berkenaan akan memberi komen serupa sekiranya pertanyaan serupa disuarakan oleh Ahli Parlimen lelaki. Saya minta Ahli Parlimen pembangkang agar tidak mempolitikkan semua perkara.


"Kini, kita tahu dengan jelas bahawa mereka akan mempolitikkan apa saja. Hentikanlah retorik seperti ini dan mulalah bekerja untuk rakyat kerana itulah sebab utama kita berada di sini," katanya. BERNAMA
Lagi berita: Tiada maaf lagi buatmu, Dr Lo' Lo' (dari Malaysiakini)
Menteri Wilayah Persekutuan, yang didakwa mengeluarkan kata-kata kurang sopan kepada Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali, tidak akan meminta maaf sekali lagi kepada ahli parlimen wanita PAS itu.
Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal berkata beliau telah meminta maaf kepada Dr Lo' Lo' pada hari kejadian, kelmarin, sewaktu lawatan di pasar baru di Kampung Datuk Keramat, Kuala Lumpur
Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal berkata beliau telah meminta maaf kepada Dr Lo' Lo' pada hari kejadian, kelmarin, sewaktu lawatan di pasar baru di Kampung Datuk Keramat, Kuala Lumpur.
"Sebagai orang Islam saya telah meminta maaf kepada beliau."Tetapi saya dimaklumkan Dr Lo' Lo' kata ia tidak ikhlas. Bagaimana dia tahu hati saya?" kata Raja Nong Chik ketika ditemui selepas mesyuarat badan perhubungan Umno Wilayah Persekutuan di ibu negara semalam.
Beliau, ketua bahagian Umno Lembah Pantai, dilantik sebagai timbalan ketua badan perhubungan Wilayah Persekutuan."Kalau mempersoalkan orang ikhlas atau tidak ikhlas, (cara) itu sudah tidak betul."
Beliau diminta mengulas dakwaan ahli jawatankuasa PAS itu bahawa menteri berkenaan mengeluarkan kata-kata kurang sopan yang bersifat "gangguan seksual" terhadapnya.
Menurut Dr Lo' Lo', ahli Majlis Tertinggi Umno itu berkata kepadanya: "Saya turun setiap tempat, takkan nak beritahu awak semua. Ini saya nak pergi tandas, takkan nak beritahu awak, awak nak ikut ke?
"Kata-kata itu didakwa dituturkan kepada Dr Lo' Lo' selepas wakil rakyat wanita itu mempersoalkan kenapa Raja Nong Chik tidak memaklumkan kepadanya tentang program lawatan di pasar baru itu - dalam kawasan parlimen Titiwangsa yang diwakilinya.
Dalam sidang akhbar di ibu pejabat PAS di Kuala Lumpur semalam, Dr Lo' Lo' menggesa Raja Nong Chik memohon maaf secara terbuka walaupun mengakui menteri itu telah berbuat demikian secara peribadi kepadanya di tempat tersebut pada hari yang sama.
Wakil rakyat PAS itu juga mempertikaikan kenapa beliau tidak diundang di majlis tersebut walaupun pemimpin-pemimpin Umno bahagian, pegawai kanan kementerian, datuk bandar dan pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) diundang.Diminta mengulas dakwaan tersebut, senator itu berkata, urusan jemputan dikendalikan oleh DBKL.
"Ini lawatan mengejut, kalau ada orang hendak ikut, itu hak dia," katanya lagi."Tetapi dia (Dr Lo' Lo') sebagai ahli parlimen Titiwangsa dan pasar (ini) dalam parlimennya, dia boleh datang, tidak perlu dijemput."