Sunday, May 24, 2009

Siapakah Exco Kedah yang claim memBABI buta itu?

(Siapakah Exco itu? Cepat-cepat mengaku)

Terpalit lagi kerajaan PR (Perosak Rakyat) Kedah dengan tuduhan seorang Exco dia buat tuntutan perjalanan yang sangat tinggi.Kalau tengok angka dia memang sangat tinggi.


Baru 15 bulan jadi Exco, tuntutan perjalanan, makan minum dan penginapan dah lebih RM100,000. Wow, kalau diteruskan 4 tahun lagi, mau Exco tu jadi orang kaya baru.Siapa Exco tu.


Yang pasti, ia bukan dari parti PAS.


Dengar kata dia ADUN dari selatan Kedah (Lunas? Kulim? Sidam, Bakar Arang)?


Bidang tugas yang dia pegang pun ada kaitan dengan usaha bawa mai orang luar melawat Kedah, jadi mungkin sebab tu dia kena claim tinggi, bagi layan kunjungan tetamu luar tu.


Tapi dengar kata, ADUN merangkap Exco yang claim terlampau tu memang sejak dari dahulu lagi tidak ada rekod bersih. Malahan dikatakan juga Exco itu sememangnya bermasalah dengan pentadbiran kerajaan negeri sekarang.


Beliau bagaikan "lone ranger" dalam senarai Exco sekarang kerana merasakan diketepikan oleh pentadbiran kerajaan Kedah Sejahtera.


Lebih kurang dia dengan pemimpin wahid parti dia sama sahaja, bergelumang dengan bermacam masalah moral. Nampak sangat parti dia tu ketandusan calon, main tangkap muat sahaja.


Mungkinkah akan ada pilihan raya kecil di Kedah berikutan isu itu, ini kerana terdapat cerita ADUN merangkap Exco itu sebenarnya juga tidak sebulu dengan pemimpin wahid parti mereka




Lagi Berita: Pejabat Kewangan Negeri Kedah diarah kemuka rekod

ALOR SETAR: Pejabat Kewangan Negeri Kedah diarah mengemukakan segala rekod tuntutan oleh Exco kerajaan negeri yang didakwa membuat tuntutan elaun melampau sejak 13 bulan sehingga Mac lalu kepada Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak bagi memudahkan siasatan dijalankan.



Azizan berkata, beliau juga mengarahkan supaya kes itu diteliti pejabat kewangan negeri bagi menentukan sama ada tuntutan itu mengikut peraturan ditetapkan atau sebaliknya.



Katanya, beliau akan bertemu dengan Exco itu yang kini berada di luar negara atas urusan tertentu sebelum melanjutkan siasatan bagi menyelesaikan kes itu dalam masa terdekat.


"Kita sudah kenal pasti siapa yang dimaksudkan, tetapi tidak adil untuk saya mendedahkannya kerana kita masih meneliti dan menyiasat kes ini. "Kita mahu tentukan dulu sama ada tuntutan dibuat mengikut peraturan kerana ia mungkin tidak melanggar undang-undang walaupun saya sentiasa menegaskan kita mengamalkan perbelanjaan berhemah.


"Ada kemungkinan juga ia permainan politik pihak tertentu untuk menggugat imej kerajaan negeri, tetapi kita tetap akan mengambil tindakan sewajarnya jika terbukti benar Exco berkenaan melakukan kesalahan," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.


Beliau berkata, jika terbukti benar Exco terbabit melakukan kesalahan dan kes itu ada asas, kerajaan negeri akan mengambil tindakan undang-undang. Semalam akhbar ini melaporkan kerajaan Kedah akan menyiasat seorang ahli Exconya yang didakwa membuat tuntutan elaun sampingan melampau sehingga mencecah RM148,000 dalam masa 13 bulan sehingga Mac lalu.


Azizan dilaporkan berkata, perkara itu akan disiasat mengikut peruntukan undang-undang sebelum tindakan selanjutnya diambil.


"Saya sudah dimaklumkan mengenai perkara ini oleh seorang pegawai saya," katanya ketika dihubungi.


Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas pendedahan seorang penulis menggelar dirinya sebagai penyiasat persendirian dalam laman blog kedahlanie.blogspot.com mengenai Exco itu, yang dikatakan membuat lawatan selama 219 hari termasuk 36 perjalanan ke Langkawi dengan tempoh menginap selama tiga hingga empat hari pada setiap kali lawatan.


Menurut penulis itu, Exco berkenaan menerima gaji dan elaun tetap berjumlah RM16,500 sebulan, tetapi pendapatan puratanya mencecah RM28,000 sebulan dengan bulan tertinggi RM34,601 dan terendah sekitar RM17,000 sebulan. Tuntutan elaun penginapan Exco itu sejak Mac tahun lalu saja mencecah lebih RM25,000.