Saturday, April 4, 2009

Pencalonan S. Manikumar gaya 'perjuangan' sebenar Anwar


1. S. MANIKUMAR dicalonkan dalam Pilihanraya Kecil DUN Bukit Selambau selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim mengambil kira pandangan V. Arumugam, bekas ADUN Bukit Selambau yang meletakkan jawatan.

2. Apa yang berlaku di Bukit Selambau, Arumugam sebenarnya telah diberi tekanan kerana dilihat tidak dapat melaksanakan tanggungjawab kepada pengundinya.

3. Ringkasnya, bekas ADUN itu telah ditolak oleh para pengundinya.

4. Tidak perlu disebut tentang akhlak dan sikap beliau kerana semua orang tahu hakikat sebenar dan cerita di sebalik peletakan jawatan Arumugam, tetapi keputusan meletakkan S. Manikumar, orang kuat Arumugam, sebagai calon DUN Bukit Selambau menimbulkan persoalan besar pada ahli parti tentang siapakah Datuk Seri Anwar Ibrahim sebenarnya.

5. Mengapa pencalonan dibuat dengan restu V. Arumugam dan bukan ahli parti?

6. Anwar sebenarnya tidak pernah meletakkan pengundi sebagai sesuatu yang utama dan berjuang ikhlas demi penyokongnya dan itulah sebabnya seorang demi seorang orang kuat dan paling rapat dengan Anwar mengucapkan selamat tinggal pada Anwar.

7. Anwar adalah punca paling besar perpecahan masyarakat, mempromosikan demonstrasi jalanan, mengganggu gugat keamanan dan hampir-hampir membuatkan Malaysia papa kedana jika menerima dana IMF suatu ketika dulu.

8. Anwar hanya mahukan kuasa dan kemenangan bukanlah pemimpin tulen yang memikirkan kepentingan rakyat dan negara.

9. Teknikal telah menyelamatkannya dari dakwaan liwat di mahkamah tetapi jika dibaca laporan penuh hakim, sudah pasti beliau akan diragui oleh akal waras manusia yang tidak berpijak kepada teknikal semata-mata.

10. Anwar hanya menyusun strategi politik tidak kira apakah kesannya pada rakyat asalkan matlamatnya untuk memegang kuasa dan menjadi Perdana Menteri Malaysia akan terlaksana