Friday, January 16, 2009

Ezam: PM restui saya dedah surat damai Anwar-Mahathir


Bekas ketua Angkatan Muda PKR, Ezam Mohd Noor mendakwa perdana menteri dan timbalannya memberi kebenaran kepadanya untuk mendedahkan surat Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada Tun Dr Mahathir Mohamad sedekad lalu.Katanya, beliau menemui Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tiga hari lalu dan Datuk Seri Mohd Najib Razak sehari selepas itu.


Saksikan pendedahan beliau di P/Raya Kecil Kuala Trengganu di http://www.youtube.com/watch?v=q5ZfqVhlu9E&feature=PlayList&p=02D6E32871ED0D48&index=11




Ezam berkata demikian dalam sidang media selepas mengadakan ceramah membantu calon BN Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh di Kampung Merbau Patah dalam DUN Wakaf Mempelam lewat malam tadi.Wakaf Mempelam merupakan kubu kuat PAS yang diwakili oleh Mohd Abdul Wahid Endut selama lima penggal berturut-turut.






Calon PAS itu berdepan dengan calon BN Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh dan calon bebas, Azharudin Mamat @ Adam dalam pilihanraya Sabtu ini.Di majlis tersebut, beliau mendedahkan surat bertulisan tangan Anwar bertarikh 8 September 1998 yang didakwanya untuk Dr Mahathir bagi mencari jalan perdamaian dengan bekas ketua yang memecatnya seminggu sebelum itu.






Ezam turut membaca kandungan surat tersebut kepada kira-kira 1,000 orang yang hadir di majlis ceramahnya. "Saya juga akan mendedahkan tugas-tugas khas yang diberikan Datuk Seri Anwar kepada saya selepas pemecatannya."Perang dengan Datuk Seri Anwar adalah perang yang panjang."Saya mahu Datuk Seri Anwar menjawab pendedahan saya ini sebelum hari mengundi Sabtu ini," katanya.






Bagaimanapun, menurut Ezam, beliau tidak dapat menyerahkan surat tersebut kepada Dr Mahathir kerana terlewat tiba di Pejabat Perdana Menteri.Katanya, apabila beliau tiba, mantan perdana menteri itu telah berlepas ke Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) untuk memberikan taklimat pemecatan Anwar kepada ketua-ketua bahagian Umno di seluruh negara.






Anwar dipecat daripada jawatan timbalan perdana menteri dan ahli Umno masing-masing pada 2 September 1998 dan keesokannya.Ketika ditanya mengapa beliau menyimpan salinan surat tersebut, Ezam berkata, beliau tidak gembira dengan Anwar."Ketika itu telah wujud kesangsian saya terhadap Anwar… siang tulis surat puji Dr Mahathir, malam (Anwar) menyerangnya.






"Saya juga menyimpan surat ini sebagai rujukan saya."Saya minta penjelasan Anwar terhadap surat yang ditulis dan dihantar kepada Dr Mahathir itu," katanya.Sementara itu, Ezam mencabar Anwar membuktikan beliau pernah menghantar surat kepada Abdullah untuk meminta jawatan menteri apabila menyertai Umno tahun lepas.Katanya, beliau memberi tempoh tujuh hari untuk Anwar berbuat demikian.






"Kalau ada surat tersebut, saya akan letak jawatan politik saya dalam tempoh 24 jam."Tetapi kalau tidak ada, Anwar perlu letakkan semua jawatannya dalam politik," katanya.