Monday, September 22, 2008

Kadang-kadang Kita Baru Tersedar, Kita Lupa Sejarah

Anuar Hj Safian
Penulis terpanggil untuk juga membicarakan tentang apa yang diucapkan oleh Datuk Ahmad Ismail, Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera Pulau Pinang dalam isu hangat yang diperkatakan ketika ini berkaitan dengan orang Cina adalah menumpang dalam negara ini dan tidak boleh memiliki hak samarata dengan orang Melayu.


Bagi penulis isu ini, sama ada ianya telah dimanipulasikan oleh akhbar Sin Chew Jit Poh atau dipermainkan oleh anggota parti Gerakan atau sengaja diperbesarkan oleh parti lawan dan pembangkang kerajaan itu tak penting.


Yang penting ialah fakta dan sejarah yang nak diluahkan oleh Datuk Ahmad sendiri selaku pemimpin bahagian dan pemimpin yang berada di dalam sebuah negeri yang dipimpin oleh orang bukan Melayu sejak begitu lama.


Kadang-kadang kita juga harus menghormati apa yang ditafsirkan sebagai luahan dari hati kecik sendiri yang telah lama berlegar-legar diminda Datuk Ahmad.


Dan mungkin kita mengambil satu peluang untuk berfikir sejenak tentang apakah yang dikatakan oleh Datuk Ahmad itu ada betul atau tidaknya di dalam arus politik adu domba semasa yang penulis kira orang bukan Melayu sedang mencari kelemahan di atas kedudukan semasa yang tidak menentu.


Memang mengikut sejarah sepertimana yang terkandung di dalam buku bertajuk "The Asian Godfathers, Money & Power in Hong Kong and Southeast Asia" tulisan Joe Studwell, mengatakan bahawa, "kedudukan Semasa ekonomi Thailand, Malaysia, Indonesia, Filipina, Singapura dan Hongkong adalah disebabkan dua faktor sejarah besar yang berlaku sejak kurun ke 18 iaitu penghijrahan dan kolonisma".


Di dalam buku tersebut ia mengatakan bahawa penghijrahan besar-besaran telah berlaku pada pertengahan abad ke 19 daripada tanah besar negeri Cina sehinggalah ke negara Asia Tenggara kerana dua faktor penting iaitu berlakunya perang candu yang berlaku 1839-42 dan di antara 1856-60 berlaku pembukaan pelabuhan kapal dagang wap di samping pembukaan pelabuhan baru kapal wap di Asia Tenggara.


Pembukaan perkhidmatan kapal wap daripada Haikou di Hainan ke Bangkok sebagai contohnya menyebabkan begitu ramai orang China yang berketurunan Hainese di Thailand pada masa ini.


Dan daripada pengamatannya mengikut sejarah jumlah ini telah meningkat disebabkan oleh pembukaan industri-industri baru yang berasaskan timah dan perladangan oleh Inggeris yang ternyata telah banyak mewujudkan pelan pola pendudukan baru kepada Orang Cina dan India dirantau ini.


Maka bagi penulis ini adalah bukan penemuan baru, dan semasa kemerdekaan terbentuk pun pemimpin-pemimpin UMNO pada masa itu pun sudah bersedia untuk berkongsi kuasa dengan parti-parti lain di dalam PERIKATAN asalkan hak keistimewaan orang Melayu, kedudukan raja-raja Melayu, bahawa Melayu dan agama Islam didalam negara ini tidak diancam.


Dan ini terbukti apabila pengasas MCA pada masa itu iaitu; Tun Tan Siew Sin, mengakui semangat toleransi UMNO untuk mewujudkan negara ini bersama-sama PERIKATAN melalui kata-katanya kepada Tunku;


"Perlu saya katakan bahawa saya amat kagum dengan kemulian dan sikap tolak ansur pemimpin-pemimpin UMNO, lagipun ini juga adalah isu-isu yang sangat penting bagi mereka dan dalam keadaan getir begitu, mereka masih boleh bertolak ansur dan perpandangan jauh".


"Maka saya dengan ini akan memberi sokongan sepenuhnya kepada anda dan UMNO sehingga akhir hayat saya kerana anda dan rakan-rakan telah menunjukkan keihklasan yang tidak berbelah bahagi semasa melalui ujian getir itu, anda telah membuktikanya dengan tindakan anda, kami semua tidak mampu meminta lebih dari itu".


Oleh yang demikian kita semua harus sedar bahawa pemimpin-pemimpin dahulu adalah dari mereka yang sedar tentang diri dan kedudukan mereka dalam masyarakat negara ini, tetapi pada hari ini kita berdepan dengan pemimpin yang tidak sedar lagi akan kedudukan yang telah termaktub dalam perlembagaan.


Dan sebagai tambahan kepincangan politik sedia ada, kita juga sudah mulai terhakis untuk memiliki kriteria dan ciri-ciri kepimpinan bersuara seperti Datuk Ahmad Ismail dalam UMNO dan Kerajaan.
Maka sedarlah.. ambo pun baru khaba...bekalih..


Penulis Adalah Ketua Pemuda UMNO Kubang Kerian