Tuesday, March 10, 2009

Hasrat 'penderhaka' bertemu Sultan

SEMUA orang masih ingat 'sembah derhaka' yang dipohon oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin kepada Sultan Azlan Shah.
Tanpa ada rasa kesal atau jauh sekali sedikit perasaan hormat, Menteri Besar Perak itu memohon untuk 'derhaka' lantaran Sultan membuat keputusan yang tidak memihak kepada kerajaan pakatan pembangkang.

Insiden sembah derhaka itu berlaku lebih sebulan lalu. Akibatnya amat besar. Institusi raja-raja terutama di Perak diperlekehkan, dinista, dicerca dan dihina. Siri sembah derhaka diteruskan apabila Mohammad Nizar mencabar keputusan pelantikan Menteri Besar baru, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir di mahkamah.

Hubung kaitnya tindakan itu dengan Sultan Perak amat jelas. Sultan yang perkenan melantik Zambry - apabila pelantikan itu dicabar bermakna yang dicabar sebenarnya ialah Sultan Azlan Shah.

Pastinya dalam kes tersebut, peguam Mohammad Nizar akan mengetengahkan bidang kuasa sultan untuk melantik Menteri Besar yang baru. Isunya tentu berkisar kepada persoalan sama ada sah atau sebaliknya - serta kedegilan mereka untuk mempertahankan pendirian bahawa kerajaan pakatan pembangkang masih sah.

Namun perkembangan terbaru menunjukkan sebaliknya. Mohammad Nizar seolah-olah terlupa bahawa beliau sedang 'menderhaka' lantas menyatakan keinginan untuk menghadap Sultan Azlan. Bagaimana agaknya perasaan dan kata hati bekas Menteri Besar itu sehingga mendorong timbulnya keinginan untuk bertentang mata dengan sultan?

Terlupakah beliau onar yang tercetus sehingga ada kalangan pengikut pembangkang sanggup mengepung kenderaan diraja, membawa banner mencerca institusi raja dan berbaring di atas jalan semata-mata untuk menghalang keberangkatan diraja.

Itulah onar yang tercetus gara-gara tindakan awal Mohammad Nizar dan teamnya menyanggah keputusan Istana. Sembah derhaka beliau menjadi ikutan di mana-mana. Baik Melayu, Cina, India dan Singh mula menunjukkan keberanian dan secara terang-terangan mempertikaikan raja-raja Melayu.

Apa sebenarnya hak Mohammad Nizar untuk menghadap sultan? Adakah dia dan pasukannya mempunyai hak untuk berbuat demikian apatah lagi untuk mempersembahkan usul 'sidang Dewan Undangan Negeri di bawah pokok?

Siapa yang mengiktiraf sidang tersebut? Semestinya Sultan Azlan tidak merestuinya jauh sekali mahu menurunkan perkenan baginda. Untuk apa tiga usul itu dipersembahkan kepada sultan, jika Mohammad Nizar sendiri tidak mengiktiraf peranan serta fungsi sultan sebelum ini?

Sultan juga tidak mengiktiraf kerajaan Mohammad Nizar sekali gus menolak sidang bawah pokok yang dibanggakan oleh pakatan pembangkang itu.

Hakikatnya, bekas Menteri Besar Perak itu cuba bermain dengan teka-teki - sedangkan teka-teki itu telah ada jawapannya sejak hari pertama Sultan Azlan Shah memberi perkenan pelantikan Zambry serta mengiktiraf kerajaan negeri yang baru di bawah Barisan Nasional (BN).

Dan bukankah sesuatu yang amat memalukan apabila kerajaan negeri yang tidak sah, bersidang di bawah pokok untuk meluluskan usul menyatakan sokongan kepada Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar.

Tetapi kedegilan dan keegoan berterusan pakatan pembangkang menyebabkan mereka selamba menyatakan hasrat untuk menghadap sultan. Untuk apa mereka mahu menghadap sultan? Untuk mempersembahkan usul yang sebenarnya tidak wujud lantaran ia dibuat oleh kerajaan atas angin