Tuesday, March 31, 2009

PAU: Masa untuk merealisasikan dan menterjemahkan usul² ke bentuk tindakan dengan kawal selia


Jangan hanya tinggal usul seperti PAU² yang lepas. Terjemahkan apa yang diusul dalam bentuk tindakan dengan kawal selia yang rapi. Jika perlu perlu lapurkan kepada rakyat KPI (Key Performance Index) atau rekod pencapaian tentang perkembangan usu² tersebut. Jangan tinggal "blue-print" dan janji kosong sahaja. Rakyat menunggu transformasi yang diucapkan. Ingat! Rakyat adalah hakim negara....

MUNGKIN tidak ramai yang sedar bahawa persidangan UMNO kali ini adalah persidangan pasca tsunami politik Mac tahun lalu dan ia persidangan untuk tahun 2008. Maka tahun ini juga akan diadakan satu lagi Perhimpunan Agung UMNO. Sudah tentu jarak yang dekat antara dua perhimpunan ini dapat digunakan sebaik-baiknya oleh perwakilan untuk membuat susulan terhadap apa jua cadangan serta usul yang akan dikemukakan.

Pemilihan pucuk pimpinan tertinggi UMNO kali ini juga adalah yang terakhir sebelum UMNO sekali lagi berusaha mendapatkan mandat rakyat pada pilihan raya akan datang. Justeru, pemimpin serta perwakilan harus berhati-hati dalam berbahas, berhujah serta bertikam lidah agar suasana dapat dikawal. Lagi pun, tiga pilihan raya kecil sedang menanti selang beberapa hari selepas persidangan tamat.

Setiap kali UMNO bersidang, tidak boleh tidak untuk kita mengatakan parti itu tidak memperjuangkan perihal bangsa Melayu. Sebut apa sahaja yang ada di bumi ini yang berkaitan dengan Melayu, pastinya tiada yang tertinggal.

Pelbagai bentuk usul, resolusi, sumpahan, ikrar dan sebut sahaja apa lagi yang boleh disandarkan sebagai harapan pada orang Melayu akan dibahas oleh perwakilan dan pimpinan parti. Namun janganlah "usul hanya tinggal usul".

Tetapi sebagai perwakilan atau pemimpin, pernahkah kita menyoal diri sendiri sama ada UMNO sudah melakukan yang terbaik untuk orang Melayu? Benarkah segala janji dan sumpah ikrar serta usul-usul yang diluluskan itu dikotakan?

Di luar PWTC, ramai Melayu masih merungut akan hal serta isu-isu yang melibatkan Bumiputera yang masih belum selesai bak kata pepatah, "Seperti duri tersangkut di anak tekak".

Isu perihal beratus-ratus ribu dan mungkin telah mencapai jutaan insan bernama Melayu yang hak dan keperluan mereka untuk membuat pinjaman serta hal yang berkaitan dengan bank disita hasil tindak-tanduk satu syarikat yang bernama C Tos Sdn. Bhd. masih belum terlerai. Apakah UMNO tidak dapat melakukan sesuatu?

Satu lagi isu yang menjadi rungutan ialah betapa ramainya orang Melayu yang dihalang dan disenaraihitamkan oleh pelbagai agensi seperti LHDN, Bank Negara, Insolvensi, Mara dan JPA daripada keluar negara atas sebab tidak membayar hutang dan sebagainya. Di mana silapnya? Apakah UMNO tidak boleh dipersalahkan di atas kesusahan orang Melayu untuk membayar hutang dan permasalahan itu?

Tidak perlulah disebut kemudahan canggih di Petaling Street di Kuala Lumpur dan juga Jonkers Walk di Melaka untuk kaum lain, walhal suasana perniagaan ala cowboy dan setinggan masih lagi di takuk lama di Chow Kit dan juga di Kampung Baru yang rata-rata terdiri daripada peniaga Melayu.

Tidak juga perlu dipanjangkan kisah tentang ratusan ribu orang Melayu yang masih tinggal di kawasan setinggan ketika pemimpin-pemimpin negara asyik bercerita mengenai pelaburan berbilion-bilion ringgit yang dibawa masuk ke negara ini.

Pemimpin UMNO harus sedar bahawa wang berbilion yang dibawa masuk itu tidak memberi makna selagi hidup mereka ibarat "kais pagi makan pagi" dan masih tinggal di kawasan setinggan.

Di sinilah masa dan tempat yang sesuai untuk perwakilan serta pemimpin Melayu merungkai permasalahan orang Melayu secara telus, nyata dan tanpa rasa prejudis.

Harapan orang Melayu sungguh tinggi untuk mereka dibela oleh UMNO. Apa yang mereka mahu adalah sedikit keprihatinan serta pembelaan agar kualiti hidup mereka yang sedia ada akan dapat dipertingkatkan dalam suasana ekonomi yang tidak menentu ini.