Monday, March 2, 2009

Orang Melayu perlu bijak tangani provokasi

Si Baju biru pengkhianat Bangsa Melayu yg gila kuasa nak menjadi Perdana Menteri



SEDARKAH kita rentetan peristiwa yang berlaku mutakhir ini baik dari segi politik, agama dan budaya menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena pada masyarakat di negara ini. Lebih membimbangkan apabila peristiwa itu amat berhubung kait dengan intipati Perlembagaan Persekutuan.




Setiap peristiwa yang berlaku menyentuh elemen-elemen penting yang terkandung di dalam tonggak pembentukan negara bernama Malaysia itu. Ia bermula dengan dengan tindakan mahu mengheret Sultan Perak, Sultan Azlan Shah ke mahkamah semata-mata kerana tidak mengiktiraf pelantikan Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir.




Mengapa dipanggil Pakatan Rakyat? Mereka ini patut dipanggil Pakatan Rosak kerana tidur sekali tetapi mimpi berbeza dengan setiap komponen mempunyai agenda jahat tersendiri



Sultan dicemuh, diperlekehkan dan dihina - hanya kerana baginda berfungsi mengikut budi bicara dan kuasa yang ada. Cuma malangnya keputusan Sultan Perak berpihak kepada kerajaan Barisan Nasional (BN).



Itu yang menjadi punca institusi diraja diperlakukan sedemikian rupa. Keadaan seperti itu tidak berlaku selepas pilihan raya umum Mac 2008, ketika Sultan juga menggunakan budi bicara dan kuasanya untuk menerima pakatan tiga buah parti bagi menubuhkan kerajaan negeri. Biar pun parti-parti itu bertanding atas tiket masing-masing dan induknya 'pakatan pembangkang' tidak didaftarkan secara sah dan rasmi.



Sanggup bersonggkol dengan DAP yang begitu tebal semangat racist nyer


Senyap sunyi wakil rakyat tiga parti ketika itu - tidak diketahui sama ada mereka berterima kasih kepada Sultan Perak. Yang pasti istana tidak diperlekeh jauh sekali ada niat untuk mengheret penaung negeri itu ke mahkamah. Semuanya itu kerana keputusan baginda memihak kepada pakatan pembangkang. Suasana sebegitu tidak berlaku sekarang.


Istana bukan sahaja ditentang malah 'ditelanjangkan' di blog-blog. Institusi raja dipijak dan dijadikan bahan senda gurau. Yang aktif berbuat demikian adalah anak-anak muda yang hingga ke satu peringkat bersepakat mahu membuang institusi raja.


Lidah bercabang, seperti sesumpah; bergantung kepada keadaan dan kepentingan

Bagi mereka institusi raja tidak ada gunanya justeru mereka bersetuju dengan tindakan Karpal Singh (yang bukan bangsa Melayu) mahu mengheret raja ke mahkamah. Begitu juga dalam kemelut di Parlimen - ketika mana institusi yang fungsi dan peranannya tercatat di dalam Perlembagaan secara begitu jelas, ada saja cubaan untuk menurunkan martabatnya.



Parlimen yang menjadi pelindung kepentingan intipati Perlembagaan termasuk kemuliaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dijadikan platform untuk menggesa supaya bahasa lain diiktiraf di agensi kerajaan.


Mengapa begitu? Perlukah dicadangkan bahasa Mandarin turut digunakan di agensi kerajaan? Perlukah juga dijadikan alasan bahawa sistem pendidikan di negara ini menjadi punca seseorang itu gagal mengusai bahasa Melayu?



Sedangkan hakikatnya apabila kerajaan sebut sahaja tentang sekolah satu aliran menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar, melentinglah puak yang tempang bahasanya.


Puak yang mendakwa rakyat Malaysia sejati ketika menuntut ekuiti tapi pelat sebutan bahasanya umpama tiada jati diri - masih enggan mengaku bahawa masalah penguasaan bahasa kebangsaan berpunca daripada keegoan mereka enggan tunduk kepada satu sistem persekolahan.



Tidakkah kita sedar bahawa masih ramai rakyat Malaysia berketurunan bukan Melayu masih tidak boleh bertutur menggunakan bahasa kebangsaan dengan fasih. Bukan sahaja tergagap-gagap malah bunyi sebutan mereka juga amat memalukan kadang-kadang memualkan sehingga menimbulkan tanda-tanya bangsa apa agaknya mereka ini.



Di mana agaknya mereka dilahirkan? Lebih menjengkelkan apabila wujud saranan supaya bahasa Mandarin digunakan di agensi-agensi kerajaan. Ketika kerajaan berusaha mahu memartabatkan penggunaan bahasa Melayu termasuk di mahkamah, cadangan itu semestinya tidak dilihat sebagai positif jauh sekali membantu merapatkan hubungan masyarakat di negara in

Jika benar niat si pencadang itu ikhlas maka terimalah sekolah wawasan yang mampu membentuk penguasaan bahasa rakyat pelbagai kaum. Terimalah juga sekolah kebangsaan yang matlamatnya menyatukan pelbagai bangsa, ketika itu barulah boleh dimasukkan subjek bahasa Mandarin dan bahasa-bahasa lain.


Janganlah dipasang papan tanda pelbagai bahasa yang boleh mengelirukan rakyat dan memberi gambaran betapa gagalnya bahasa Melayu menjadi alat penyatu bangsa di negara ini.


Tidaklah kelak kerajaan dan sistem pendidikan negara dipersalahkan apabila ada kalangan rakyat terutama yang memegang jawatan tinggi tidak cekap menguasai bahasa Melayu.


Begitu juga dengan isu bumiputeraisme vs aparteid yang cukup untuk kita membuat kesimpulan bahawa bukan sahaja penguasaan bahasa mereka lemah, malah pengetahuan sejarah juga cetek sehingga melahirkan kenyataan yang amat dangkal itu.

Mengapa dasar yang matlamatnya juga terkandung di dalam Perlembagaan - bukan sahaja untuk kepentingan Melayu malah demi memakmurkan bangsa lain - diungkit sedemikian rupa.


Wajarkah Dasar Ekonomi Baru (DEB) disamakan dengan aparteid sedangkan ada bangsa lain yang turut kaya raya kerana DEB juga. Soalnya satu demi satu isu yang termaktub di dalam Perlembagaan berkaitan dengan Melayu diungkit dan dipersoalkan.


Ada ketikanya diperlekehkan sehingga membangkitkan kemarahan Melayu. Mengapa begitu, jika tidak ada agenda provokasi di pihak-pihak tertentu sengaja mahu menyakiti hati Melayu sehingga tidak mustahil tercetusnya demonstrasi yang boleh melemahkan negara.


Dan ketika itu tentulah Melayu akan dipersalahkan walaupun yang mencetuskan provokasi adalah bangsa lain. Sebab itu tiada rasa hormat jauh sekali segan silu untuk memanggil pemuda Melayu sebagai celaka - lantaran kerana tiada tindakan diambil terhadap mereka.


Kepada bangsa Melayu -
1) Usah dilayan segala provokasi yang agenda tersembunyinya ialah supaya bangsa Melayu dipersalahkan dalam semua hal.


2) Matlamatnya ialah supaya bangsa Melayu melakukan amuk dan kesannya ialah orang Melayu dipandang rendah. Bertindak bijak tangani provokasi ini.