Saturday, July 4, 2009

3.7 juta rakyat belum daftar sebagai pemilih


Mari kita bersama-sama mendaftarkan pengundi baru ini. Mereka adalah aset masa depan negara.


KOTA BAHARU: Seramai 3.7 juta daripada 27 juta rakyat di negara ini yang layak mendaftar sebagai pemilih didapati tidak mendaftarkan diri sebagai pengundi, kata Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Ngah Senik.

Katanya, situasi itu membimbangkan kerana masih ramai golongan muda berusia antara 21 dan 39 tahun belum sedar hak mereka sebagai pemilih untuk menentukan masa depan dan kelangsungan proses demokrasi negara.

"Berdasarkan jumlah pemilih yang dikemas kini SPR sehingga 31 Mac tahun ini, hanya 11 juta rakyat yang didapati menjalankan tanggungjawab masingmasing dengan mendaftarkan diri sebagai pemilih apabila tiba kelayakan umur 21 tahun.

"Seramai 3.7 lagi rakyat tidak mendaftarkan diri meskipun sudah tiba kelayakan umur untuk mendaftar. Situasi ini membimbangkan kerana jumlah itu agak besar dan boleh memberi kesan kepada kelancaran perjalanan proses demokrasi negara," katanya kepada pemberita selepas majlis taklimat kepada media mengenai Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Manik Urai di sini hari ini.

Dalam perkembangan berkaitan, Ngah berkata, daripada 12,293 pengundi termasuk 25 pengundi pos di Maneik Urai, golongan muda berjumlah 5,598 orang, merangkumi 45.5 peratus.

Golongan pertengahan berusia antara 40 dan 59 tahun berjumlah 4,511 orang (36.7 peratus) dan golongan pengundi berumur 60 hingga 79 tahun, 1,937 orang (15.7 peratus) serta golongan warga emas berusia 80 tahun ke atas berjumlah 247 orang merangkumi 2.01 peratus.

Ngah berkata, 12,197 pengundi berbangsa Melayu merangkumi 99.2 peratus manakala pengundi Cina (56), India (28) dan lain-lain bangsa 12 orang.

Katanya pusat penamaan calon dan pusat penjumlahan rasmi undi ditetapkan di Dewan Petra Sekolah Menengah Sultan Yahya Petra 1 di Kuala Krai.

Sembilan pusat pengundian dibuka dengan jumlah saluran mengundi sebanyak 27 buah dan petugas pilihan raya seramai 497 orang.

Ngah berkata, 1,200 keping pelekat khas kenderaan akan diagihkan kepada setiap parti bertanding pada 14 Julai ini.

Setiap kenderaan petugas parti yang bertanding akan diarahkan melekatkan tiga keping pelekat berwarna khas bersaiz A4 pada kenderaan mereka iaitu di sebelah hadapan, kiri dan kanan kenderaan.

"Warna pelekat itu berbeza dan akan diagihkan mengikut parti iaitu biru bagi Barisan Nasional, hijau bagi PAS, dan oren parti bebas.

"Pelekat itu memudahkan kenderaan parti memasuki laluan ke pusat pengundian, menurun dan mengambil pengundi di lokasi yang ditentukan dan seterusnya mengurangkan masalah kesesakan lalulintas," katanya.

Ngah juga mengingatkan setiap calon dan penyokong parti yang bertanding mematuhi peraturan ditetapkan SPR bagi memastikan proses penamaan calon berjalan lancar.

Ngah berkata, SPR menggalakkan parti-parti bertanding tidak membawa penyokong terlalu ramai ketika hari penamaan calon berlangsung bagi mengelakkan kejadian tidak diingini dan kesesakan


Bookmark and Share