Friday, July 3, 2009

Tok Guru…apa macam Syed Hussin dan Zaid Ibrahim?


Siapa yang mudah lupa? Datuk Nik Aziz Nik Mat,Dr Syed Hussin Ali atau Datuk Zaid Ibrahim? Kalau bagi orang politik biasa kita memang boleh cincai kata…itu biasalah orang politik.


Namun bagi status seorang ulama ia mungkin lain ceritanya. Agendadaily kebelakangan ini menerima banyak panggilan telefon dari pembaca yang bertanya apakah Mursyidul Am PAS itu lupa apa yang pernah dikatanya tentang Presiden Rakyat Malaysia Dr Syed Hussin Ali yang kini Timbalan Presiden PKR. Menjelang pilihanraya umum 2004 terdapat ura-ura pihak pembangkang nak letak Dr Syed Hussin bertanding di kerusi Parlimen Kota Bharu.


Namun ia tidak kesampaian.Nik Aziz berkeras menolaknya.Alasan beliau PRM ialah parti sosialis.Menurutnya sosialis ialah adik kepada komunis. Mereka hairan bagaimana Nik Aziz kini boleh terima PKR yang Timbalan Presidennya ‘ adik kepada komunis’.


Keratan akhbar:

Pas berhak pertikai pemilihan Syed Husin
MARANG 12 Mac - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan bahawa parti itu berhak untuk mempertikaikan pemilihan Presiden Parti Rakyat Malaysia (PRM), Dr. Syed Husin Ali daripada bertanding di kerusi Parlimen Kota Bharu, Kelantan.


Menurut beliau, sebagai parti pakatan bersama Parti Keadilan Nasional (Keadilan), Pas berhak memberi pandangan terutama dalam memastikan kemenangan kepada seseorang calon, selain ia merupakan pandangan majoriti terhadap sesuatu keputusan.


``Nak menang mestilah calon yang berwajah dan sesuai dengan penghuni dalam sesuatu kawasan... Syed Husin tak sesuai,'' katanya ketika ditemui di kediamannya di sini, hari ini.
Beliau mengulas kenyataan Presiden Keadilan, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail semalam yang membidas kenyataan Pesuruhjaya Pas Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kerana mempertikaikan Syed Husin untuk bertanding di kerusi Parlimen Kota Bharu.


Wan Azizah dipetik berkata, Nik Aziz tidak sepatutnya mempertikaikan keputusan yang dibuat oleh Biro Politik Keadilan kerana penentuan siapa calon adalah menjadi hak mutlak parti itu.

Kelmarin, Nik Aziz dipetik sebagai berkata, Pas menentang calon berfahaman sosialis diletakkan di kerusi Parlimen Kota Bharu kerana tidak yakin calon berkenaan akan menang memandangkan semua orang tahu, sosialis adalah `adik sedikit daripada komunis'.


Ekoran kenyataan Nik Aziz itu, Syed Husin memutuskan untuk tidak bertanding pada pilihan raya umum ini.


Menyentuh mengenai calon wanita Pas di Terengganu, Abdul Hadi berkata, mereka tidak dipilih kerana parti itu tidak yakin calon wanita mampu membawa kemenangan kepada Pas.
Malah katanya, Barisan Nasional sendiri tidak berani untuk menurunkan calon wanita di Terengganu atas alasan yang sama.



Ini bila mana Menteri Besar Kelantan itu cop UMNO parti macam komunis yang jadi polimek sekarang. Mengenai Zaid pula lebih sensasi.Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu yang juga bekas Ahli Parlimen BN Kota Bharu selama sepenggal pernah dicop oleh PAS sebagai kafir.


Waktu polimek tentang hukum Hudud dulu Zaid bukan saja telah mempertikaikan mengenainya tetapi pada tahun 2002 beliau mengemukakan saman di mahkamah kerana Kerajaan Kelantan ingin melaksanakan Hukum Hudud. Dr Syed Hussin dan Zaid mungkin tak lupa.


Siapa tau mungkin Tok Guru yang lupa


Bookmark and Share