Tuesday, January 25, 2011

PAS Kelantan: Masjid tak bina, Kedai Arak nak ditambah



18 Januari 2011, Takiyuddin Hassan (Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri Kelantan) telah menyatakan kerajaan PAS Kelantan akan menambah pengeluaran lesen premis minuman arak di Kelantan mengikut keperluan penduduk bukan Islam. Takiyuddin Hassan bercakap demikian dalam satu sidang akhbar selepas merasmikan Hotel Crown Garden di Kota Bharu, Kelantan (baca sini).

Menurut Takiyuddin lagi, setakat ini kerajaan negeri Kelantan telah mengeluarkan 28 lesen premis minuman keras, termasuk di kawasan Jalan Kebun Sultan yang dikenali sebagai “China Town”. Jika dicampur dengan jumlah yang pernah diluluskan Nik Aziz pada 1994, ianya akan menjadi 72 lesen arak kesemuanya (baca sini).

"Kelantan menggunakan hasil cukai arak, lesen anjing dan sebagainya bagi menampung kos membuat jalan dan lain-lain projek pembangunan." - kata Nik Aziz dalam Utusan Malaysia, 26 November 1994. Berapa banyak PAS buat masjid di Kelatan berbanding markas PAS? Selang seminggu, Ronnie Liu membenarkan orang Islam bekerja di premis arak, PAS Kelantan pula mengambil langkah untuk membuka lebih banyak premis arak di bandar raya Islam Kota Bharu. Selepas ini PAS Kelantan pula akan mengarahkan pihak berkuasa tempatan negeri tersebut untuk berbuat pekeliling yang sama seperti Ronnie Liu.

PAS Kelantan sudah amat kemaruk untuk mendapatkan hasil negeri. Hutan di Lojing habis digondol untuk balak, penyelewengan Baazar Tok Guru, derma yang dikutip dari orang ramai dan kini PAS terpaksa mencari sumber dari arak untuk survival mereka. PAS sudah jelas lari dari nama partinya sejak berkawan baik dengan DAP. Mengikut dan meniru apa sahaja jejak langkah yang dibuat DAP untuk menambahkan hasil negeri. Masih layakkah Kota Bharu dipanggil bandaraya Islam?



Bookmark and Share