Tuesday, January 18, 2011

Sapina Karpal Tepat, Selaras Dengan Akta Profesion Undang-undang 1976

Saranan yang dibuat oleh beberapa pihak agar Peguam utama Datuk Seri Anwar Ibrahim, Karpal Singh menarik diri daripada kes perbicaraan liwat Ketua Pembangkang dan disapina sebagai saksi pendakwaan kes tersebut amat bertepatan dengan Akta Profesion undang-undang 1976.

Penasihat Undang-undang UMNO, Datuk Hafarizam Harun berkata di bawah akta berkenaan terdapat satu peraturan kecil iaitu peraturan etika kepeguaman yang menjelaskan situasi yang dihadapi oleh Karpal Singh hari ini.

“Menerusi akta berkenaan, apabila seseorang peguam itu mempunyai fakta yang boleh samaada memperbaiki atau melemahkan kes anak guam yang sedang dia bela, maka beliau sepatutnya mengundurkan diri.

“Dan pengunduran diri itu atas alasan etika seorang peguam yang mana peguam itu perlulah bebas dan tidak berat sebelah dalam menjalankan tugasan dia. Jadi dalam kes Karpal ini, pada tahun 1997 yang mana beliau memperkatakan mempunyai bukti kukuh bahawa Datuk Seri Anwar terlibat dalam perlakuan salah laku liwat.

“Beliau tidak sepatutnya mengetuai pasukan peguam pembela Datuk Seri Anwar kerana beliau dalam bahasa Inggerisnya telah “embarrased” iaitu beliau ada konflik antara menjadi seorang peguam dan juga menjadi saksi,” katanya dalam temubual ekslusif bersama UMNO-Online di sini, hari ini.

Justeru tegas Hafarizam saranan yang dibuat oleh beberapa pihak agar Karpal mengundur diri dan di sapina menjadi saksi adalah bertepatan sekali selaras dengan Akta Profesion Undang-Undang 1976 dan peratutan kecil iaitu etika kepeguaman yang dibuat oleh majlis peguam sendiri.

“Sekarang terpulanglah kepada Karpal sama ada beliau ingin mematuhi peraturan yang dibuat oleh Majlis Peguam itu sendiri dan menunjukkan beliau peguam yang beretika. Jika tidak ini ibarat cakap tidak serupa bikin.

“Bagi saya ini tidak lain melainkan permainan politik. Karpal merupakan seorang peguam yang telah menjadi peguam lebih 30 tahun dan tahu jika kes itu mempunyai fakta yang tersendiri, dan beliau tahu kedudukan kes itu dan seterusnya mewakili anak guamnya sudah tentu beliau mengkompromi kedudukan beliau sebagai peguam dan anak guam beliau,” katanya. -MediaUMNO




Bookmark and Share