Thursday, January 29, 2009

Ada ADUN PKR nak melompat pulak

Dari malaysiakini:
Desas-desus bertiup kencang beberapa pemimpin PKR Perak akan meninggalkannya susulan penyertaan seorang wakil rakyat BN bersama parti itu hujung minggu lalu.

Bagaimanapun PKR tidak membincangkan isu tersebut dalam satu pertemuan biro politik malam tadi, kata timbalan presidennya Dr Syed Husin Ali kepada Malaysiakini.

"Tidak dibincangkan," katanya apabila diminta mengulas laporan sebuah akhbar mengenai ura-ura dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PKR di Perak akan menyertai BN.


Tindakan memancing wakil-wakil rakyat PKR itu dipercayai sebagai reaksi balas penyertaan Adun BN bagi Bota, Datuk Nasharuddin Hashim pada 25 Januari.Pertemuan biro itu selama empat jam di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya turut disertai oleh semua tiga exco PKR di Pulau Pinang, termasuk Timbalan Ketua Menteri I Mohammad Fairus Khairuddin.


Ketiga-tiganya diura-urakan sangat tidak berpuas hati dengan tindakan menggugurkan jawatan utama mereka dalam badan perhubungan PKR negeri.Dr Syed Husin menjelaskan, pertemuan semalam buat pertama kali melibatkan semua 14 exco PKR di semua negeri Pakatan Rakyat, termasuk di Kedah dan Selangor.


Bagaimanapun semua tiga exco dari Perak tidak hadir dengan alasan sakit dan menghadiri program sambutan Tahun Baru Cina peringkat negeri. Semua tiga exco PKR dari Kedah juga tidak hadir di mesyuarat tersebut yang bermula kira-kira jam 9 pagi.