Friday, June 5, 2009

Fungsi Jawatan Penerangan UMNO ditransformasikan

Strategi penerangan oleh Ketua Penerangan UMNO baru: Ahmad Maslan

Komen UMNO Cawangan Taman Sejahtera:
Diharap agar Penerangan UMNO bukan lagi penerangan yang sehala, sebaliknya penerangan "engagement" yang mengambil-kira pandangan luar lingkaran UMNO itu sendiri. Dimasakini rakyat harus dilibatkan. Menteri bukan lagi "Mr Perfect"

Juga penerangan melalui media baru harus dilipat-gandakan untuk menarik jutaan pengundi baru yang berumur 30 tahun kebawah yang mempunyai mentaliti pelajaran tinggi dan aksess kepada internet.



AHMAD MASLAN & AGENDA PENERANGAN (Komen Nobisha: http://nobisha.blogspot.com/2009/05/kalaulah-ahmad-maslan-sembang-dengan.html)


Saya berasa terpanggil untuk mengulas kenyataan Ketua Penerangan UMNO Malaysia,
Ahmad Maslan bahawa 60,000 jentera penerangan parti itu tidak berfungsi. Untuk bersikap adil, saya fikir biarlah saya tidak menjatuhkan hukuman dengan sama ada membenarkan atau menafikan kenyataan itu. Saya tidak berada dalam struktur penerangan parti itu dan tentunya tidak dapat mengesahkannya.



Bagaimana saya ingin melihat isu ini dari segi pemujukan pengundi. Parti-parti politik wujud bagi memujuk mengundi untuk menyokong mereka dalam pilihanraya, sekaligus memberikan mereka kuasa memerintah.


Parti politik diwujudkan untuk berpolitik. Tentulah aneh kalau ada orang yang menasihatkan parti politik agar tidak berpolitik.Dalam peperangan politik, ada dua perkara yang harus dilakukan:Pertama, menonjolkan kebaikan sendiri, dan kedua, mengkritik parti lawan.

Kalau begitulah keadaannya, maka tugas Ketua Penerangan mana-mana parti politik ialah melakukan kedua-dua perkara di atas dalam masa serentak. Tugas Ketua Penerangan atau apa-apa jawatan seumpamanya bagi mana-mana parti politik adalah sama.


Baguslah kalau Ahmad Maslan ingin melahirkan 50 orang penceramah setiap negeri. Bagaimanapun beliau harus memahami bahawa persepsi dalam politik dicorakkan melalui media meliputi media penyiaran, media cetak dan media baru.

Di sinilah letakkan keperluan kepada melatih tenaga parti untuk melakukan psyops (atau, psywar).Dalam menggunakan media baru, saya fikir lawan UMNO jauh ke hadapan.

Seorang pensyarah media menyebutkan kepada saya bahawa bagi setiap satu blog pro-UMNO, terdapat 15 blog pro-lawan UMNO. UMNO kena mengakui hakikat ini dan parti itu harus bekerja keras untuk "mengejar".


Apakah ia akan dapat mengejarnya, saya tak pasti. Ketua Penerangan UMNO boleh memberikan jawapannya.


Selain itu, Ahmad Maslan juga mungkin perlu berfikir bagaimanakah dia boleh melatih pemimpin-pemimpin parti itu untuk bercakap di media massa secara interaktif dan meyakinkan.

Televisyen hari ini tidak lagi seperti dulu. Penonton hari ini cukup selektif. Mereka akan membandingkan rancangan televisyen Malaysia dengan luar negara. Kalau rancangan yang "menerangkan" dasar-dasar kerajaan, saya fikir penonton yang kritikal tidak berminat.


Mereka inginkan analisis dan perspektif yang berbeza. "Penerangan" mengenai dasar-dasar kerajaan harus mengambil pendekatan ini.Penonton tidak berminat untuk mendengar Menteri menjawab soalan seperti "Apakah wawasan kementerian Dato'?" Sebaliknya, saya fikir penonton akan teruja kalau hos sesuatu talkshow itu bertanya, "Dato' mengatakan program kementerian Dato' efektif.


Bagaimanapun satu kajian yang dibuat oleh sebuah IPT menunjukkan bahawa program tersebut tidak berjaya menarik minat kelompok sasar. Adakah Dato' setuju?"


Dalam salah satu wawancara televisyen, saya pernah mencadangkan agar UMNO menukar nama "Ketua Penerangan" ke satu jawatan lain yang lebih dapat menggambarkan fungsi baru ini.


Pendekatan satu hala sudah tidak relevan lagi.

"Penerangan" mana-mana parti politik, termasuklah UMNO, harus bersifat "engagement".

Saya fikir inilah yang seharusnya menjadi tumpuan Ketua Penerangan UMNO; bukan sekadar melahirkan penceramah tetapi yang lebih penting ialah pemimpin parti yang mampu menggunakan media untuk "engage" dengan rakyat secara efektif!