Saturday, November 29, 2008

Apabila Bohong Anwar Ibrahim dipertahankan


Dari laman blog Dr. Novandri Hassan Albasri (http://novandri.blogspot.com/)


Penulis senyum sinis bila melihat adegan menegak benang basah ketua pergerakan Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Md Akin yang masih mempertahankan satu janji yang tidak dikotakan.


"Kalau beliau (Anwar) berjanji tetapi tidak laksanakan, tidak berusaha (ke arah itu), boleh dianggap beliau berbohong," katanya, dengan menambah Anwar dan Pakatan telah mencuba beberapa langkah termasuk mengutus surat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan mengusulkan untuk mengadakan sidang tergempar Parlimen. - MalaysiaKini.


Kesimpulan mudah, sekarang sudah ada konsep baru iaitu apabila kita berjanji tetapi tidak tepati. Jika kita 'berusaha' tetapi tidak terlaksana, maka ianya bukan berbohong.


Masaalahnya ialah jika 'usaha' itu sekadar mewujudkan persepsi, gimik, gertak dan lakonan, apakah kita masih boleh mengkategorikan 'usaha' DS Anwar Ibrahim sebagai usaha yang betul-betul tulin?


Penulis pernah menulis :-

Pertama, 16hb September 2008 merupakan satu mitos yang dicanang-canangkan oleh Anwar Ibrahim sebagai gimik untuk menunjukkan bahawa beliau mempunyai sokongan yang amat padu.


Kedua, taktik mendakwa polis negara dan peguam negara tatkala seorang pemuda biasa yang berumur 23 tahun mendakwa beliau merupakan satu cover up untuk menunjukkan Anwar Ibrahim sedang ber'perang' dengan orang-orang penting di dalam Malaysia, padahal yang mengoncangkan beliau hanyalah seorang pemuda biasa nerumur 23 tahun. Ini adalah senario sebenar apabila kita meneliti kembali kronologi drama politik Anwar Ibrahim. Memang kita boleh berhujah dan memberikan pandangan yang berbeza-beza mengenainya tapi pokok penting yang perlu kita tahu ialah Anwar Ibrahim sedang tertekan dan berada di tahap karier beliau yang sangat rendah.


Ketiga, jika pada mulanya, PKR yang dibina oleh Anwar Ibrahim adalah berteraskan kepada Melayu, tetapi ianya beransur-ansur lenyap dek kemaruk untuk mendapat undi daripada bukan Melayu. Inilah kenyataannya. (klik di sini untuk bacaan seterusnya)