Sunday, April 26, 2009

Fairus "tutup" buku

Pelik memang pelik.Setelah drama perletakan jawatannya yang mencetuskan segala macam andaian hari Jumaat bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Fairus Khairuddin mengeluarkan kenyataan beliau tetap meletakkan jawatan sebagai Anggota Dewan Undangan Negeri Penanti.
Lebih pelik dalam kenyataan itu beliau menyatakan sokongan penuh kepada kepimpinan Parti Keadilan Rakyat di bawah teraju Ketua Umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim.Ini memandangkan beberapa hari lalu beliau membuat ancaman dalam satu interbiu dengan sebuah akhbar berbahasa Cina nak dedahkan skandal dalam PKR dan kerajaan Negeri Pulau Pinang jika namanya tidak dibersihkan. Apakah ini bererti semua tuntutannya dah dipenuhi?

Bila Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam umum tiada asas nak dakwanya,ramai yang bertanya apa sebenarnya punca beliau nak letak jawatan. Malah ada yang duga beliau mungkin tarik balik nak letak jawatan. Ramai yang berpandangan alasan nak lanjutkan pelajaran cuma alasan politik.
Fairus,32 asalnya umum nak letak jawatan pada 16 April lepas. Beliau yang ketika itu disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), berkata keputusan itu untuk membolehkan beliau membersihkan namanya daripada semua tuduhan selain bagi melanjutkan pelajaran.
Dalam kenyataan Fairus berkata pengumuman SPRM yang telah membebaskan dirinya dari segala tuduhan adalah manifestasi kebenaran yang telah selama ini dipertahankannya. Ternyata semua tuduhan sehingga menyebabkan luka terhadap saya, keluarga dan Parti Keadilan Rakyat tidak berasas, katanya