Friday, April 24, 2009

MCA: Dah bagi betis, nak peha

Setelah Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengumumkan penghapusan syarat peruntukan ekuiti atau mengliberalisasikan beberapa bidang perkhidmatan yang selama ini mewajibkan penyertaan bumiputera, MCA menerusi setiausaha agungnya Woong Foon Meng meminta kerajaan mengliberalisasikan semua sektor dalam ekonomi negara.
Beliau menyebutkan sektor yang juga perlu diliberalisasikan lagi ialah hartatanah,pertahanan dan penyedia perkhidmatan keselamatan negara, pembekalan utiliti, agensi pelaburan kerajaan, lapangan terbang, penerbitan serta percetakan dan penerbitan.
MCA nampaknya seperti tidak mengambilkira langsung bahawa Datuk Seri Najib telah membuat suatu keputusan yang sangat berat,berani dan mempunyai risiko politik yang tinggi yang mungkin menjadikannya tidak popular di kalangan orang Melayu dan bumiutera.
Maka itu ketika di Jakarta beliau merasa perlu memberikan jaminan bahawa kaum bumiputera tidak akan terjejas kepentingan mereka.
Tidak salah untuk MCA meminta tetapi janganlah menimbulkan sesuatu desakan yang tidak membatu dari segi politik yang bila sahaja suatu tolak ansur diberikan maka dengan serta merta menampakan pula masih tidak cukup lagi. Ambillah sedikit masa untuk menambahkan desakan baru .
Desakan MCA itu sekaligus bukan sahaja mencuit hati orang Melayu tetapi juga tentunya menimbulkan rasa tidak cukup atau tidak mengajar orang Cina untuk bersifat berterima kasih.Tidak salah untuk meminta lebih tetapi tidak bijak untuk membuat suatu kenyataan yang menimbulkan prasangka buruk di kalangan masyarakat.
Desakan itu adalah bersifat terlalu awal,tidak bersikap rasional dan tidak membantu dalam usaha untuk menunjukan tolak ansur kerajaan baru BN di bawah pimpinan Datuk Seri Najib.
Dalam kata kata lain MCA tidak bijaksana atau bodoh dalam permainan politik dan hanya tahu memainkan sentimen perkauman untuk mencari pengaruh di kalangan kaumnya. MCA telah hilang keperibadian sendiri dan mahu hidup atas keperibadian DAP.
sepatutnya MCA buktikan sokongan org cina terhadap BN terlebih dahulu sebelum meminta sesuatu..Bak kata org kerja dulu baru dapat imbuhan bukan mintak imbuhan sebelum kerja..org melayu akan bangkit bila mereka disentuh dan apabila rasa susah..tunggu dan lihatlah apa akan jadi pada org cina pada masa tu.